Hej! Jag ska bygga ett stall i trä med plats för 2 hästar, skötseldel samt Isolerad förvaringsdel. Jag har inte tummen mitt i hand, men har aldrig behövt bygga nåt så att det ska hålla för 600 kg häst.

Jag har idéer om hur jag ska bygga, men är osäker på dimensioner, bärighet, avstånd etc.

Är det någon här som kan ge lite vägledande tips?

Tanken är att det yttre skalet ska vara liggande panel och sen ska jag stärka upp på insidan med kraftigare reglar upp till 1,5 m för att stå emot eventuella sparkar. Jag kommer inte gjuta platta. Hela bygget ska vara 3,5x10 meter. Lägger lite ritningar så ni kan få ett hum om hur jag tänkt. Måtten stämmer inte riktigt då jag ändrat mig på vägen. Dock är den ritade det jag nog bestämt mig för, iallafall hittills..
 
  • Arkitektonisk ritning visar olika vyer av en struktur: plan, sektioner och fasader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad strukturskiss med siffror och ord, möjligen planritning eller diagram på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovt rundvirke, eller mer eller mindre kvadratiskt med vankanter. Det är dels robust och dels inte så inbjudande att gnaga på iom att det inte är några kanter. Man skulle inte kunna tro det men hästar är uppenbarligen släkt med gnagare. :)

Grovt kvadratiskt virke med mestadels kärna har också bra marginal att stå emot trägnagare länge.
Minst 5x5" virke, gärna 6x6".

Det behöver vara ordentligt stagat för sidokrafter från alla håll. 600kg häst som ansätter sin kropp på 1-1,5 m höjd mot en vägg eller stolpe för att klia sig ger duktiga sidokrafter där stommen kommer att kvida högljutt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag säger 'gjut platta'! Det är extra jobb vid bygget, men sparar möda varje dag när det ska mockas inne hos hästarna.
Om du inte redan har en gödselplatta, gjut en sån också, och bygg ett enklare skärmtak över.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag säger 'gjut platta'! Det är extra jobb vid bygget, men sparar möda varje dag när det ska mockas inne hos hästarna.
Om du inte redan har en gödselplatta, gjut en sån också, och bygg ett enklare skärmtak över.
Jag vet flera som byggt med djupströbädd till hästarna. Då dränerande grund av singel och sen strö på. De brukar grovmocka manuellt och sen rent strö på men urinen absorberas/dräneras bort och strölagret mockas ut vid behov med lastare.

Kräver ju att man bygger så man kommer åt med skopan och bra marginal på höjden för tak och lemmar.
 
H hapazard skrev:
Jag vet flera som byggt med djupströbädd till hästarna. Då dränerande grund av singel och sen strö på. De brukar grovmocka manuellt och sen rent strö på men urinen absorberas/dräneras bort och strölagret mockas ut vid behov med lastare.

Kräver ju att man bygger så man kommer åt med skopan och bra marginal på höjden för tak och lemmar.
Så kan man göra, men det är ett krångligt sätt att slippa gjuta platta. Att behöva hyra en Bobcat varenda gång det ska göras rejäl utgödsling och dessutom få gödsel som är omöjlig att sprida maskinellt eftersom den innehåller småsten - är inte optimalt.
Även hästägare bör planera för en ordentlig gödselhantering, som alla andra ägare av stora djur får göra. Jag orkar dock inte ge mig in i den diskussionen på allvar, eftersom hästfolk blir så kränkta av antydningar om att gödsel från deras djur också måste hanteras på ett redigt sätt för att undvika näringsläckage och övergödning.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Så kan man göra, men det är ett krångligt sätt att slippa gjuta platta. Att behöva hyra en Bobcat varenda gång det ska göras rejäl utgödsling och dessutom få gödsel som är omöjlig att sprida maskinellt eftersom den innehåller småsten - är inte optimalt.
Även hästägare bör planera för en ordentlig gödselhantering, som alla andra ägare av stora djur får göra. Jag orkar dock inte ge mig in i den diskussionen på allvar, eftersom hästfolk blir så kränkta av antydningar om att gödsel från deras djur också måste hanteras på ett redigt sätt för att undvika näringsläckage och övergödning.
Det bygger ju på att du har tillgång till maskin för att gödsla ut ja. Men bobcat är definitivt inte ett krav, om du byggt för att komma åt från början.

Vad gäller småsten i gödseln (singel skulle jag säga är mindre än småsten, makadam är ju en annan historia) vet jag faktiskt inte hur de hanterar det, kanske så enkelt som varligt med skopan. Näringsläckage är ju givetvis ett mindre problem för ett par tre hästar än med en kobesättning, även om nog många stall borde fundera på hur nära ytvatten och brunnar man ligger.
 
Redigerat:
Tack för svar! Någon platta blir det inte då jag hyr mitt ställe och vill därför inte lägga ner alltför mycket pengar. Det kommer bli jordgolv. Jag kan tänka mig att räkna på att göra en sula (heter det så?) om det underlättar för byggandet. Kan jag bygga enligt detta garaget eller blir det för klent tro? https://www.beijerbygg.se/privat/sv/bygga-garage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.