ska riva en bit av en hjärtvägg här hemma och behöver växla av den med en stålbalk.
spännvidden blir 3 meter och kommer vila 3 takstolar på balken.
jag har genom att kika i tabeller över limträ kommit fram till att jag skulle behöva en limträ balk som är 66x315. Hittade sedan i en annan tabell att en limträ balk med den dimensionen är likvärdig en UNP 160 stålbalk.

Nu skulle jag vilja ha hjälp att hitta en balk som inte bygger så mycket på höjden men som är likvärdig en UNP160. Har kikat på på HEB & HEA balkar, men blir osäker på vilken dimension som är likvärdig.
 
HEA140, 133mm hög

Är något kraftigare än din UNP 160
 
oj där ser man, trodde det skulle räcka med en HEA110 eller 120 för att motsvara en UNP 160.
tack för svaret.
 
En idé:
Beroende på var hjärtväggen är placerad i huset och spännvidden på takstolarna kan man eventuellt kapa takstolarna och lägga stålbalken "i bjälklaget". Då blir den helt dold, och man kan ha samma höjd på balken som takstolens underram har.

Så har jag i mitt nybyggda hus med bredd 7,7 meter och en stålbalk med 5 meters längd.
Kanske svårt att ordna i ett befintligt hus dock.
 
Eller lägga balken ovanpå hanbjälken och "hänga upp" det som skulle legat på balken.

Protte
 
prototypen skrev:
Eller lägga balken ovanpå hanbjälken och "hänga upp" det som skulle legat på balken.

Protte
Precis så har jag tänkt göra med en 6,7 m lång limträbalk.
 
prototypen skrev:
Eller lägga balken ovanpå hanbjälken och "hänga upp" det som skulle legat på balken.

Protte

Smart, så får det bli.
 
prototypen skrev:
Eller lägga balken ovanpå hanbjälken och "hänga upp" det som skulle legat på balken.

Protte
Protte, Jeppeknaster och mr.o

Har ni några hållfasthetsberäkningar på detta?

Det är ju inte bara att yttertaket inte skall bli svankryggigt.

Mellanbjälklaget (= vindsgolvet) skall ha tillräcklig bärkraft och stadga.
Får det det?

Som sagt, är detta beräknat av konstruktör?
 
KnockOnWood skrev:
Protte, Jeppeknaster och mr.o

Har ni några hållfasthetsberäkningar på detta?

Det är ju inte bara att yttertaket inte skall bli svankryggigt.

Mellanbjälklaget (= vindsgolvet) skall ha tillräcklig bärkraft och stadga.
Får det det?

Som sagt, är detta beräknat av konstruktör?
Hej,
jag har inte låtit någon instruktör räkna, däremot så har jag gått på beräkningarna i den här pdf:n på sidan 6 http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/PDF Limträ/Produktinformation Limträ.pdf

så enligt den ska jag ha limträ 66x315
 
KnockOnWood skrev:
Protte, Jeppeknaster och mr.o

Har ni några hållfasthetsberäkningar på detta?

Det är ju inte bara att yttertaket inte skall bli svankryggigt.

Mellanbjälklaget (= vindsgolvet) skall ha tillräcklig bärkraft och stadga.
Får det det?

Som sagt, är detta beräknat av konstruktör?
Vet inte varför jag skulle gjort en hållfasthetsberäkning, jag har bara förslagit en flyttning av en "beräknad" balk.

Yttertaket bärs upp av takstolarna som endera bärs upp av ytterväggarna eller så är en hjärtvägg inblandad. Balken kommer att ersätta eventuell hjärtvägg.

Balken kommer att bäras upp av pelare som med min konstruktion blir lite längre (och lite grövre map risken för knäckning.

Det kan även behöva beräknas om 66 mm bredd räcker då risken är att balken viker sig åt sidan men spännvidden är ju inte sååå stor.

Utan ansvar, Protte
 
Självklart har jag en konstruktör (WSP) som räknar på hållfastheten då det är alldeles för långa spännvidder för att jag själv ska kunna göra en rimlig uppskattning. Var först inne på stål men för att kunna göra så mycket av jobbet själv så vill jag hellre ha limträ. Sen har jag betongbjälklag där pelarna kommer att stå rätt ovanför de murade väggarna på nedre plan.

Sen är det nog så att vi idag tenderar att överdriva dimensioneringen av allt idag bara för att ha både dubbla hängslen och livremmar. Hade nyss två snickare som byggde en ny bärande innervägg och tog upp nya stoora fönsterhål i min befintliga vägg. De trodde knappt sina ögon när de såg konstruktionen på väggarna.
Inifrån och ut:
21mm stående råspont
70 mm stående reglar cc 1500!!
70mm liggande reglar cc 55 mellan de stående.
Tretexskiva 15mm
Läkt
Fasad

Ingen som helst avväxling ovan de 1500 mm breda fönstren...

Denna sjukt veka konstruktion har alltså utan problem burit upp huset de senaste 55 åren och hade säkert burit upp det i ytterligare 55 år om jag nu inte velat ändra planlösningen helt. Detta får en att inse hur sjukt vi överdriver dagens dimensioner med 195 och 220-reglar i stommen...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.