Någon som har en bra lösning för att inte kanten på plattan ska gå sönder när man kör in bilen? Har själv funderat på att montera en L-formad stålbalk som täcker plattans kant så att den inte går sönder... Någon som har en bra lösning? Vet var man kan köpa en sådan stålbalk? Ett annat allternativ kan vara att gjuta en liten "ramp" upp till plattan. Dock är jag tveksam om det blir så stadigt
 
Plattan är redan klar, så tyvärr är inte det ett allternativ, men det borde väl gå att fästa ett kantjärn med expanderbult?
 
Det går säkert. Har tyvärr inga andra tips att ge.
 
Varför inte gjuta en ramp. Låt golvet gå ut ca 300mm, och låt det slutta ned ca 100mm, för att där möta dina byastenar eller vad det nu blir. Forma med en bräda i framkanten och gör en snygg sväng på sidorna (kan du göra på frihand).
Ett järn (vinkel) använder man när man har ett par dörrar som port.
 
Annars kan kanske ett tunt plattjärn vara ett alternativ att sätta dit i efterhand...
Du skruvar fast ett plattjärn på plattan så att överkanten på järnet möter överkanten på plattan, då borde du ha ett fullt dugligt skydd för plattan...

 
åk till nån plåtis o be han bocka till en vinkelprofil i 2-3mm galvad plåt kostar inte många spänn
 
bockad vinkelprofil i galvad plåt är väl mitt huvudspår, får försöka hitta någån plåtslagare som kan fixa det
 
När man använder kantblock typ L-Block ?
sågar man hur för kanten och fäler in den eller ?
 
Vi bockade en rostfri plåt och satte dit i efterhand. Funkar utmärkt eftersom den inte bygger speciellt mycket. Kantjärn skyddar ju bara hörnet. En plåt kan man dra in 15-20 cm för att skydda mot hjulspinn (när frugan kör in bilen... :))
 
Snailman
bimbosorken skrev:
När man använder kantblock typ L-Block ?
sågar man hur för kanten och fäler in den eller ?
Har sett på ett bygge att man sågar ur i L blocket ja, och sedan har de lagt en bräda framför (utanför kantblocket) så att inte betongen ska rinna ut där, själva kantjärnet har lite fastsvetsade pinnar utstickandes bockade som en polkagris :D för att fästa i betongen, sedan har man fäst järnen i ett par brädor i överkanten så man kan föra dem på plats vid gjutningen, och som ser till att de inte sjunker ner i betongen (brädorna vilar mot ovankanten på brädan som man la dit för att inte betongen skulle rinna ut) Har en bild på detta nånstans....
 
har några bilder på hur det kan se ut..

Var köper man kantjärn billigast? Hornbach tar 600kr för 40*40*2500 och cac 950kr för 50*50*3000. Det måste la gå att köpa ett kantjärn på en järnhandel och svetsa fats armeringsjärn??

/Robban
 
  • grund_garge1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grund_garge2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här en något enklare och "mjukare" infart. Också bra med lite mer höjdskillnad mellan ute och inne
garageuppfart.jpg
 
Och med rejäl höjning av markfrigången så får du in Camaron också:)
Snygg kant.
Gjöt du den efteråt.
Skall man då skära bort en kant ur L-blocet och fästa in armeringsdubb?
Tror iså fall skall jag göra en liknande uppkörningskant
 
Snailman
Kollade på garaget jag skrev om tidigare efter gjutningen, och då såg jag att man inte hade kantjärnen vid sockeln utan några dm in. Så det var lägre med betong framför järnen, får väl se såsmåningom vad det ska vara för portar där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.