Hej!

Någon som gillar att klura lite kanske kan hjälpa mig?

Håller på att argumenterar med ett försäkringsbolag som tycker att det var onödigt att byta ut en underdimensionerad balk att det verkligen var nödvändigt. (ja jag har utlåtande fr experter, konstruktör, men bara på att den gamla var underdimensionerad och att den nya är tillräcklig + hur mycket från maxlast den nya e dimensionerad för)

Jag vill illustrera för handläggaren hur illa det var genom att framställa hur mycket balken var överlastad genom att i procent visa på hur underdimensionerad den gamla var.

spännvidd på balken: 4,2 m

Gamla balken:
UNP160 balk (med en kvarstående nedböjning på 40mm)

ny balk
VKR200x100x6,3 och är dimensionerad för att som max ska utsättas för max 60% av vad den ska klara av. (vet inte vilken last det är, bara procenten)

Är det någon som e haj på hållfasthetsberäkning som kan räkna ut hur många % av sin maxbelastning som UNP160 som utsätts för.

Det borde ju gå att räkna baklänges från de 60% som VKR balken utsätts för och vad den ska klara av.
 
94,2%

UNP160 har ett Wx (böjmotstånd i x-led) på 116 mm^3 vilket är direkt i proportion till vilket moment den klarar (Spänningen = Wx/Mb).

VKR200x100x6,3 har ett Wx på 183 mm^3, den är alltså 157% starkare.

Detta är rakt proportionellt mot vilken spänning den klarar (i detta fall där böjmomentet är samma), vilket betyder att belastningen i ditt fall 60% på VKR-balken är faktiskt så mycket som 94,2% av maxbelastning på UNP160 balken (1,57*0,6=0,942 faktiskt). Sen om dessa procent är belastningen i förhållande till sträckgräns med eller utan säkerhet vet jag ju inte. Men det kan vara så illa att den låg bra nära sträckgräns då.

Jag kan inte exakt skriva ut hur jag räknade, men det stämmer i alla fall. Lite för sent på kvällen nu, men siffrorna är sanna.

Källa http://www.begroup.com/upload/Sweden/Broschyrer/Röda_Katalogen.pdf (Där kan du läsa mer och hitta siffrorna jag nämner, Wx (böjmotstånd).
 
hur påverkar kvaliten på järnet i balken?
i detta fall är det S355J2H

UNP160: kan man räkna ut hur mycket last den har utsats för utifrån hur mycket den har deformerats?
 
jo en sak till som säkert påverkade var att UNP balken var placerad så att lasten kom i y-led, mao som ett "C"

Wy = 18,9
enligt ditt sätt att räkna så är VKR 973% starkare
9,73*,6 = 580%

har jag fått siffrorna rätt?

Om jag nu har räknat rätt så om man räknar på vad konstruktören har räknat på som max belastning från tyngd från tak, väggar mm så är det 5-6 ggr mer än vad den ska klara av. Inte så konstigt att den var deformerad.
 
Redigerat:
Hej,

Jo jag kom på när jag gått och lagt mig att jag glömde ta hänsyn till materialet. Mitt antagande gäller bara vid samma material, t.ex. S355J2H. Man kan räkna ut vilken last den har utsatts för m.h.a nedböjningen om man räknar den som fritt upplagd (alt. inspänd) i två ändar och sedan en punktlast mitt på. Självklart går det även med utbredd last, men det är lite jobbigare att räkna. Så det kanske kommer en uträkning här när andan faller på (och jag hittar min formelsamling).

Att UNP balken är monterad åt "fel" håll (iaf fel i detta fall) är också något som direkt borde peka på att den måste bytas ut p.g.a underdimensionering.

Jag tror man brukar säga att balkar dimensioneras efter max nedböjning 7mm (?), men jag tror det beror på spännvidd. Hursomhelst så är 40mm alldeles för mycket. Här kanske en byggnadsingenjör kan svara bättre (jag är "bara" maskiningenjör)
 
okej tack.

Det är nog inte samma material, med tanke på att balken är/var minst 50 år gammal. Det skulle faktiskt vara intressant att veta vilken last den har utsats för och i detta fall borde det vara utbredd eftersom det är en vägg direkt ovanpå som i sin tur håller upp hela taket
 
jarlen84 skrev:
Jag tror man brukar säga att balkar dimensioneras efter max nedböjning 7mm (?), men jag tror det beror på spännvidd. Hursomhelst så är 40mm alldeles för mycket. Här kanske en byggnadsingenjör kan svara bättre (jag är "bara" maskiningenjör)
Max godtagbar nedböjning är L/300, alltså 14 mm i detta fall. (4200/300=14 mm)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.