Jag håller på att bygga ett staket där jag främst använder jordankare närmare bestämt denna från jula https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-019051/

Nu till problemet, min kära broder kapade alla reglar lika långa och tänkte inte på att det blir en stor nivåskillnad längst häcken vilket gör att jag nu försöker justera reglarna i höjd med varandra genom att inte få ner jordankaren hela vägen.

Som jag ser det har jag två alternativ, antingen köpa och kapa nya längre reglar så jordankaren kan fästas ner i marken ordentligt eller fortsätta med hur det blivit och låta den sticka upp en bit. Det är inte jättenoga med att staketet ska vara väldigt starkt då denna delen är skyddad mot vind och andra faktorer som är påfrestande för staketet.

Vad hade ni gjort i mitt fall?
 
  • Trästolpe med metallfäste nära stigplattor, omgiven av gröna växter och mörk jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdshörn på natten, brokiga blad, träpelare, stenplattor, mörkt, konstgjort ljus, flis, ogräsduk, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Jag skulle nog bita i det sura äpplet och köpa nya stolp.
Om det är många och blir för dyrt skulle jag förlänga stolpen i upp kant eventuellt med nåt spikplåt om det behövs
 
wildeside wildeside skrev:
Jag skulle nog bita i det sura äpplet och köpa nya stolp.
Om det är många och blir för dyrt skulle jag förlänga stolpen i upp kant eventuellt med nåt spikplåt om det behövs
Misstänkte det, är nog lika bra så slipper jag störa mig på det hela tiden och staketet blir faktiskt stabilt.
 
wildeside
Hmm kan va därför dom kallas jordankare för att dom ska dras ner i jorden😉
Har själv satt upp 40 meter staket med dom jordankaren för 4-5 år sen och staketet blev stabilt och står kvar än iaf.
Ska du ha överliggare på stolpen så kan du dra i ett par skruvar uppifrån om inte skarv biten är för lång, blir stabilare.
 
wildeside wildeside skrev:
Hmm kan va därför dom kallas jordankare för att dom ska dras ner i jorden😉
Har själv satt upp 40 meter staket med dom jordankaren för 4-5 år sen och staketet blev stabilt och står kvar än iaf.
Ska du ha överliggare på stolpen så kan du dra i ett par skruvar uppifrån om inte skarv biten är för lång, blir stabilare.
Haha jo precis, ville väl hoppas på att 70% ner i marken skulle räcka men får bli att åka och köpa lite stolpar imorgon och börja kapa 🫡 Jag ska inte ha någon överliggare men tack för tipset.​
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.