Hej!
Vi planerar att bygga ett staket runt vår tomt.
Är en ganska stor tomt.
Vi vill varken ha spetsiga eller raka brädor, i överkant alltså, utan rundade. Har sett sånna på massor med tomter! frågan är nu om någon har tips på var man kan köpa färdigkapade brädor? Eller är det till att ladda upp med sticksågsblad och slipmaskin och börja kapa och snida själv?

Tack på förhand för alla tips!
 
Sök på "överliggare" så ska du nog hitta en hel del.
 
Jag står inför samma utmaning som ts. Någon som har ett bra förslag på en lösning/metod?
 
Att köpa vet jag inget ställe. Det låter som en trevlig uppgift för en hobbysnickare. Bygga mall för sticksågen, välj rätt sågblad, träna på brädstumpar, grovkapa brädorna, såga runt dom.
Jag gjorde så när jag skulle forma rundade hörn på ekplankor. Tog en del tid med mallbygge och välja rätt sågblad.
 
Du fäster sticksågen/cirkelsågen i en jigg där den är låst i rätt radie. En ciirkeljigg fast bara avsedd för brädan bredd.

Fast jag skulle beställa.
http://www.matra.nu/staket.htm
Vi har använt firman men det var länge sedan.
 
Z z_bumbi skrev:
Du fäster sticksågen/cirkelsågen i en jigg där den är låst i rätt radie. En ciirkeljigg fast bara avsedd för brädan bredd.

Fast jag skulle beställa.
[länk]
Vi har använt firman men det var länge sedan.
Med cirkelsåg funkar det inte.
 
Jag använde en hemmagjord sticksåghållare och sågade de nya altanbrädorna. Liknande första bilden.
Både rundad överdel och lite krusiduller nertill. Blev inte millimeterprecision men klart godkänt.
Fräste även profil på framsidan sedan.

/Höghus

Användning av bordsfräs för träbearbetning; händerna styr ett trästycke genom maskinen.
Grå trästaket med upphängd kruka och blommor. Nätfiskeredskap. Gröna växter. Delvis synlig svensk flagga. Sliten yttre miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du harvhekr
T Thomas_Blekinge skrev:
Med cirkelsåg funkar det inte.
Nej jag vet inte riktigt vad jag tänkte på Antagligen på en bandsåg och sen kopplade jag bort hjärnan.
 
Jag har testat med sticksåg och det blev inte så bra tyvärr. Framför allt svårt att få båda sidorna fina trots att jag tog det långsamt och lät bladet jobba. Kanske övning och teknik eller fel sågblad. Funderar på att grovsåga och sedan slipa till det, men känns svårt att göra 100 likadana. Funderar på att fräsa istället, men äger ingen handöverfräs. Eftersom spjälan bara är 40mm bred så är ju radien förhållandevis liten, det gör ju det svårare att lyckas med sticksågen jämfört mot en större radie.
 
C Chokladmonster skrev:
Jag har testat med sticksåg och det blev inte så bra tyvärr. Framför allt svårt att få båda sidorna fina trots att jag tog det långsamt och lät bladet jobba. Kanske övning och teknik eller fel sågblad. Funderar på att grovsåga och sedan slipa till det, men känns svårt att göra 100 likadana. Funderar på att fräsa istället, men äger ingen handöverfräs. Eftersom spjälan bara är 40mm bred så är ju radien förhållandevis liten, det gör ju det svårare att lyckas med sticksågen jämfört mot en större radie.
Att såga med sticksåg är mycket en materialsport.
Bra maskin med bladstyrning, rätt blad för uppgiften och rätt pendling på bladet.

Jag provade en gång att såga i golvplattor för en datahall med en dålig såg/ dåligt blad. Det är redigt tjocka fiberplattor. Så fort jag började såga en kurva började bladet luta och det var inget 90gr snitt längre.

/Höghus
 
C Chokladmonster skrev:
Jag har testat med sticksåg och det blev inte så bra tyvärr. Framför allt svårt att få båda sidorna fina trots att jag tog det långsamt och lät bladet jobba. Kanske övning och teknik eller fel sågblad. Funderar på att grovsåga och sedan slipa till det, men känns svårt att göra 100 likadana. Funderar på att fräsa istället, men äger ingen handöverfräs. Eftersom spjälan bara är 40mm bred så är ju radien förhållandevis liten, det gör ju det svårare att lyckas med sticksågen jämfört mot en större radie.
Så klent som 40mm skulle jag såga av hörnen på bordsåg/klyvsåg sedan bandputs med grovt papper för radien
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.