Hej,

Hade tänkt att smälla upp ett staket här under våren. Tanken är att göra det så enkelt och billigt som möjligt och har därför skissat lite på ett förslag. Har aldrig gjort något liknade så feedback uppskattas.
Staketet kommer att bli ca 30 meter med en vinkel (L-format alltså) i den första etappen. Tanken är att dra ner 10 stycken betongplintar (35 kg) var tionde meter och i dessa sätta 45*70 ”stolpar” ca 110 cm höga. Tanken är sedan att sätta 3 stycken horisontella bräder om 28*120 och dra dit med trallskruv. Allt virke är såklart tyckt.

Kollar man kostnaden för detta jämfört med både färdiga staket och andra lösningar är detta tokbilligt. Detta får mig att misstänka att jag missat något väsentligt i min planering :cool:
 
Matten har du nog missat, 11 plintar med 3 meter mellan kanske blir lite bättre.

Kolla om 45x70 passar mellan plintens fästjärn kan vara bättre med 45x95.
Låt det vara luft mellan stolpe och plinten.

Protte
 
Det borde väl funka. Tänk bara på att plintarna måste ha ganska långa plintjärn (absolut inte stolpsko) för att det skall bli stadigt. Det blir stora momentkrafter nere vid foten på stolparna....
 
Jaha då var man i alla fall inte helt fel på det, skönt. Tackar för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.