Finns det någon magisk formel för att få ett staket symmetriskt. Feng-shui och allt det heter.

Om jag bestämt mig för ett 1m högt staket, vad är lämlig höjd på spikreglar osv osv. Hur mycket av "staketplankorna" skall sicka upp respektive under reglarna.
 
Det är nog valigt matematik som gäller ;). vet inte om ngn formel tyvärr....
 
Tja, ja.

Om vi säger så här, det kanske är det vanliga ögonen som gäller. Alltså om vi säger det ser dumt ut om staketribborna sticker upp 1 cm över översta tvärslån/regeln eller vad det heter. Och stacketribborna sticker ut 1 cm under understa regeln.

Det är ett sådant förhaållande jag är ute efter. Men det kanske bara kan nås med att man själv försöker se vad som ser okej ut.

La ut bitar på gräsmattan och använde ögynen för att komma till freds.

--------------------
Nu blir nästa svåra grej. Tomten sluttar i slutet finns det nå bra tips för att lösa detta?



Edit ändrat topic och frågan lite.
 
Försöker att hjälpa dig då jag själv nyss satt upp staket.
Jag tror att det är ögonen som får bestämma vad som ser bra ut. Är marken vågrät så använd vattenpass. Lutar marken så tror jag att det är enklast och snyggast att följa marken. När det gäller stolparna så har jag dragit upp mina ca 10cm över staketet för att kunna lägga en överliggare men jag tyckte det såg snyggt ut som det var och skippar nog överliggaren.
 
  • Gilla
Agi
  • Laddar…
Tack, att låta staketet följa backen där det lutar mest har jag lutat mot.
Där det lutar lite mindre använder jag vattenpasset. Jag kommer ganska långt innan marken försvinner för mycket under staketet.

Lustigt nog så kollar jag hur andra har gjort, men det typiska är att det verkar inte finnas någon som har staket och lutande tomt just nu.
 
  • Gilla
Johnny Jussi
  • Laddar…
Jag satte upp ett grönt metallstängsel på sluttande ojämn mark för ett tag sen, och började med att kapa stolparna bara genom att mäta höjden, men det såg inte riktigt klokt ut. Så jag mätte med ett snöre över ett längre avsnitt för att få ett medelvärde. Det funkade bra.

Annars finns här ett klipp från en amerikansk sida om att bygga staketet i steg i sluttningen, vilket jag personligen inte tycker är så snyggt.

Dealing With Slopes

Fences are installed on slopes using one of two methods. The parallel method has the fence running parallel to the slope. Since this method requires that the fence be constructed to conform to the slope, it cannot be accomplished using preassembled fence panels.

The step method, on the other hand, is ideal for fence panel installations. In this case, the fence gradually "steps" up the slope so that each bay section is the same length and the rails are level instead of parallel to the slope.

When staking out line posts on a slope for a step method installation, you will need a true horizontal measurement for post placement. Do not measure parallel to the ground slope. To obtain the proper layout, do the following:

Measure from the previous stake while holding the tape horizontally.


Use a 2x4 to extend from the proper tape measurement to the ground to locate the placement of the stake. Properly executed, the tape will form a right angle with the 2x4.
Continue this measuring method for the rest of the slope until the ground levels out.

 
Tack för tipset om att man kan söka med engelska också.

Jag kommer att följa backen. Det som byggt och haft etappvis har inte jag tyckt blivit bra (har äntligen hittat någon med lutande tomt). Om det beror på att det är etappvis eller om det är något annat som gör att det ser konstigt ut vet jag förståss inte.

http://images.lowes.com/general/s/slope.gif


slope.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.