Mina grannar vill sätta upp ett lågt staket och en lite högre spaljé i tomtgränsen men på sin sida.
De behöver ju inte bygglov för det men vad har jag som granne för juridisk rätt att säga till om?? Och var står det??
Ska det vara ett skriftligt godkännande?? Eller behövs inte det??
O om de bygger ngt jag inte vill ha, har jag ngn rätt att få bort det?? Eller får jag bara leva med det??
O var går gränsen mellan vad som räknas som en spaljé och när blir det ett plank??
Och hur hög får en spaljé vara?
 
Redigerat:
Så länge det håller sig inom grannens fastighet dvs inte direkt på tomtgränsen samt inte är högre än lokala bestämmelser (kan variera mellan 80 och 120 cm) kan TS inte göra något. Kompletteras staketet med spalje med 50% genomsikt räknas inte heller detta.

Grannen kan också sätta en 3 m hög tät thujahäck utan bygglov, så länge som häcken inte inkräktar på TS' fastighet.

Grannen behöver i dessa fall inte TS's godkännande.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Så länge det håller sig inom grannens fastighet dvs inte direkt på tomtgränsen samt inte är högre än lokala bestämmelser (kan variera mellan 80 och 120 cm) kan TS inte göra något. Kompletteras staketet med spalje med 50% genomsikt räknas inte heller detta.

Grannen kan också sätta en 3 m hög tät thujahäck utan bygglov, så länge som häcken inte inkräktar på TS' fastighet.
Tack men var står detta?? Vill ha källan om du vet. :)
 
TS=Trådskaparen

Kommunen har de lokala bestämmelserna avs höjd och täthet.
 
yonna yonna skrev:
TS=Trådskaparen

Kommunen har de lokala bestämmelserna avs höjd och täthet.
Och vad menas med "inte direkt på tomtgränsen"?? Menar du typ 10 cm ifrån eller 4,5 m??
 
Claes Sörmland
Wikih Wikih skrev:
Och vad menas med "inte direkt på tomtgränsen"?? Menar du typ 10 cm ifrån eller 4,5 m??
Tomtgränsen har ju ingen bredd så antingen befinner sig staketet på grannens sida eller så har det trängt in på din fastighet. Det senare får det inte göra.

I princip kan grannen sätta staketet alldeles vid gränsen men det kan blir svårt att över tid hålla staketet på sin sida (det kanske börjar lutar lite) och det blir svårt att sköta det eftersom de inte ska behöva gå in på din fastighet för att t ex måla eller reparera det. Rekommendationen blir således att sätta det ett par meter in om man inte är överens med grannen om att dela på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Claes Sörmland
Wikih Wikih skrev:
Tack men var står detta?? Vill ha källan om du vet. :)
Många kommuner har hittat på höjdmått (och genomsiktlighetsandelar) för staket och när din konstruktion understiger det måttet så lägger de ned sin tillsyn vid en anmälan. Det finns alltså inte nedskrivet i lagen utan är en lokal kommunal tolkning av vad som inte är ett plank. Plank kräver ju till skillnad mot staket bygglov. Men vad som är ett plank är inte definierat med mått i lagen. Om det ser ut som ett plank så är det ett plank verkar domstolarna tycka. T ex en tät spaljé har bedömts vara ett plank i MÖD eftersom den var hög och dominerande, trots att den var genomsiktlig.

Här är lagrummet som gör plank bygglovspliktiga, plan- och byggförordningen:

Utdrag ur lagtext med olika anläggningstyper som kräver bygglov, inklusive murar och plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...plan--och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Du kan lägga fram som som förslag ställa in spaljen några deras tomt så växter kan växa fritt och du har intentioner att ta bort alla växter som kommer in på din tomt.

En spalje med en mångårig humle på blir utan problem 50cm tjock
 
T
Wikih Wikih skrev:
O om de bygger ngt jag inte vill ha, har jag ngn rätt att få bort det?? Eller får jag bara leva med det??
Nej, du behöver inte leva med det. Det är ju bara att flytta någon annanstans.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
Antingen kommer man överens, dvs. ger tillåtelse till vad man tycker är okej, bygger tillsammans, etc etc. Annars bygger man på sin egen plätt med marginal för att kunna serva/måla/osv utan att klampa in hos grannen. Enkelt.
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.