Ett staket i tomtgräns hindrar småbarnen från att rymma och kanske vill vi slippa grannarnas nyfikna blickar. Men vilka regler gäller, vem har ansvaret för ett staket och vad händer om grannarna inte är överens?


Du kan läsa artikeln här: Staket, plank, murar och häckar
 
E
Ett staket i tomtgräns hindrar småbarnen från att rymma och kanske vill vi slippa grannarnas nyfikna blickar. Men vilka regler gäller, vem har ansvaret för ett staket och vad händer om grannarna inte är överens?

Du kan läsa artikeln här: Staket, plank, murar och häckar
 
E
Skrivet av: Anonym

Det där stämmer inte! Man får inte såga av så mycket att häcken skadas eller dör.
 
E
Skrivet av: Anonym igen

Självklart är man också skyldig att ge ägaren möjlighet att åtgärda inhängande grenar mm. först.
 
E
Skrivet av: Anonym

Min och grannes tomt i ett parhus delas med hjälp av ett stuprör. Jag byggde upp mitt plank 32 cm in på min tomt från stuprörets mitt och nu nyttjar grannen sin altan in på min tomt och mitt plank fast vi kom överens att inte dela plank.
Jag undrar hur långt ifrån tomt gränsen får man sätta upp planket ? Är det från tomt gränsen (stupröret) eller måste jag hålla mig en bit innan den ?
 
E
Skrivet av: Nicklas

Om ett staket har ett "glapp" mellan marken och staketets undersida på t ex en decemeter. Räknas höjden från staketets undersida eller från marken?

Nicklas
 
E
Skrivet av: Anonym

Ja vill man bli osams med sin granne så kan man ju göra så.
 
E
Skrivet av: Björn Wallner

Höjden räknas från marken.
 
E
Skrivet av: Peter

Hej

Citat ovan (av Lotta Fredriksson)
Häckar får inte störa sikten för trafik i till exempel korsningar eller vid garageutfarter men annars finns det inget som talar om hur hög eller tät en häck får vara.

Var finns denna regel att finna (officiellt)?

Kan man kräva att en granne håller häcken så låg att man kan se bilar i en T korsning?

Frågar på förekommen anledning pga en granne med stort drivkraft att bygga ett fort.
Man (han) bör ta hänsyn till den stora mängden barn (och fordon) som rör sig i denna korsning man inte längre kan vara säker i...

/Peter
 
E
Skrivet av: Jonas

Hör med trafikkontoret på din kommun. Det är de som har koll på de lokala trafikföreskrifterna (som kan variera från ort till ort), men alla bygger i grunden på Plan- och bygglagen 3 kap 17§: "Tomter skall...hållas i vårdat skick. De skall skötas så att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer och så att risken för olycksfall begränsas".
 
E
Skrivet av: Anonym

Häck, kapa grannens hasslar.

Grenar och rötter från växtlighet, skall vara till väsentlig
olägenhet om man skall hava rätten att på egenmäktigt sätt kapa eller klippa bort, så fråga först. Detta finns reglerat i lag, jordabalken.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Falkenbergs kommun har gett ut en pedagogisk 4-sidig broschyr om plank, staket och murar. Går att hämta ner på nätet. Ett litet utdrag från denna broschyr: Gällande lagstiftning: Murar och plank är enligt Plan- och Bygglagen (PBL) bygglovpliktiga.? Rättspraxis visar att en konstruktion på 1,0-1,1 meters höjd har godtagits som staket. Med plank avses inhägnader som är högre än ett normalt staket. En mur är bygglovpliktig, oavsett höjd och om den är fristående eller utgör stödmur mot jordfylld utsida. Allmänna krav: Enligt plan- och bygglagstiftningen skall plank och mur vara utformat med hänsyn till områdets karaktär, vara estetiskt tilltalande och lämpliga till byggnaderna på tomten som sådan att god helhetsverkan uppnås. Trafiksäkerhet: Staket får, enligt PBL, inte utformas eller placeras så att olägenheter uppkommer för omgivning eller trafi k. Det innebär till exempel att staket och häckar skall vara lägre vid utfarter och gatukorsningar enligt informationsskriften ?Klipp häcken?. Vid utfart från tomt skall sikten vara fri minst 2,5 m från vägen och 2,5 m utmed vägen. Vid hörntomter i vägkorsningar skall sikttriangeln vara 10 m åt vardera hållet. Plank, staket eller växter får inte vara högre än 0,7 m inom sikttriangeln. Detaljplan: För murar eller plank på mark som enligt bestämmelser i detaljplan inte får bebyggas, kan bygglov prövas som mindre avvikelse från detaljplan. Berörda grannar skall underrättas om den sökta åtgärden för att få tillfälle att yttra sig. Särskild uppmärksamhet ägnas plank och mur om bebyggelsen i området är förenad med varsamhets- eller skyddsbestämmelser i plan. Generella undantag från bygglovplikt Vid en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående komplementbyggnader, behövs det inte bygglov för plank eller mur kring en uteplats om avståndet till fastighetsgränsen är minst 4,5 m och höjden inte överstiger höjden 1,8 m från omgivande mark, samt att planket eller muren inte sträcker sig mer än 3,6 m från huset. I områden utanför detaljplan, som inte utgör så kallad samlad bebyggelse, är murar och plank i omedelbar närhet till bostadshuset bygglovbefriade. Plank eller mur placerad närmre gräns än 4,5 m, får uppföras om berörda grannarna så medger. Grannar: Ett plank, staket eller mur i tomtgräns skall godkännas av berörd granne avseende både utformning och placering. Lämpligtvis överenskoms samtidigt frågor om underhåll och skötsel. Alternativt medger placering på den egna tomten, att underhållet kan ske utan intrång på grannfastigheten. Källa: Falkenbergs kommun Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Anonym

Men det finns väl ändå något i lagen som talar om hur hög en häck får vara som står i en tomtgräns i en kurva och skymmer sikten?
 
E
Skrivet av: Tutta

Hej mtt hus har ett rostigt staket på tre sidor av tomten. Detta staket står i tomtgräns. Får jag ta bort detta och välja att vara utan staket i framtiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.