Hej!

Undrar om någon har några idéer hur man bäst bygger staket på en stenmur. Tacksam för alla förslag, gärna bilderd^_^b.

Mvh Anna
 
Det gör man väl inte? :D Jag har aldrig gjort nåt liknande men stenmur har vi haft som gräns till tomten.
Spontant skulle jag lägga en regel ovanpå stenmuren och punktvis fästa den med kanske armeringsjärn som man gjuter fast i stenmurens hålrum. Sen bygga staketet uppåt från den och kompensera höjdskillnaderna med staketbrädornas längd hellre än att försöka få regeln i våg.

Men som sagt, jag har aldrig provat nåt sånt.
 
Var kanske inte så tydlig... Har en stenmur (ca 80 cm) som avgränsar vår trädgård men den ligger i nivå med gräsmattan i trädgården och vi vill ha ett staket i kanten, vilket då blir på stenmuren. Hoppas detta var tydligare :rolleyes:
 
En bild säger mer än 1000 ord :) Vet inte om det vart tydligt? jag ser framför mej en sluttande tomt ner mot stenmuren, stämmer det?
Gammal stenmur byggd av riktiga stenar? Ny stenmur byggd av betongsten?

Jag har sett en riktigt snygg lösning där muren är av betongsten med smidesstaket ovanpå, skitsnyggt! Men ser rejält kostsamt ut :)

Det fulaste är färdiga tryckta skärmar fr Bauhaus, ser billigt ut, är fult som stryk.
 
Här kommer bild på en del av stenmuren, efter syrenbusken blir den högre.

Har oxå sett smidesstaket ovanpå en stenmur och det var snyggt men vet inte om jag tycker det passar till huset.
 
  • mossne höst 051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smidesstaket passar alltid :p
Men i ert fall är nog det enklaste att sätta staketet precis innanför muren, då kan Ni gjuta plintar (eller hur Ni nu väljer att fästa stolparna) i marken så som man brukar göra när man sätter staket.

Men jag skulle inte ha satt ett staket om min tomt såg ut så där, jag skulle antingen satt en häck eller fyllt på med flera växter ihop med dom Ni redan har.
Fast jag gillar inte staket, efter nåt år så hänger dom alltid åt olika håll, färgen flagnar, nån bräda lossnar osv osv ser trist ut. q(;^;)p
 
Staketet är för att vi har stora vattendiken "runt hörnet" och eftersom vi har småbarn och valpar så känns det bra att ha staket, fast man försöker ha koll hela tiden så är de snabba de små liven så det känns bra som en extra åtgärd...

En tät och fin häck skulle jag kunna tänka mig men det tar ju sådan tid innan den är så pass tät och fin att den kan jämföras med ett staket.
 
Ser ut som om det är ganska stora stenar i muren, kanske skulle du ta och borra ner i stenarna och gjuta fast bergdubb eller liknande och sedan kan du ju fästa antigen stående reglar eller liknande. Jag tycker iallfall att du skall ställa staketet ett par centimeter in på muren för att förenkla gräsmatteklippning mm.
 
Tack för ditt svar dsub! Att borra i muren låter som en bra idé, undrar om muren rör sig ngt tänkte om staketet kommer skjuta sig mkt, vad tror du? Har du ngn idé om hur man gör för att borra rakt?

Ngn annan som har ngn annan idé eller vill utveckla dsubs idé?
 
Borra med ett 20mm borr så kan du fästa stolpskor (16mm oftast), fäst ett vattenpass på borrhammaren så det blir så rakt du kan. Använd sedan kemisk ankarmassa eller expanderbetong och gjutfast stolpskon i hålet. Det större hålet ger dig chans att räta upp stolpskon lite grand om du borrat något snett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.