Hej,

Jag ska bygga ett staket på befintlig träaltan, se bild. Jag vet dock inte hur jag ska fästa stolparna så att det blir stabilt. Måste stolparna gå ner ända ner i marken eller kan man på något sätt fästa trästolparna direkt på altanen?
 
  • Träaltan utan staket med uteplats och möbler framför husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ett gäng konstruktioner och byggbeskrivningar har jag sett att man anser det ok att bara fästa stolparna i de befintliga golvreglarna. Har själv nyligen satt upp stolpar på altanen som sitter ca 1m eller så ovanför marken. Då har jag fäst stolparna rejält i golvreglarna och dragit ner dom till 10cm eller så ovan mark (dom sticker alltså ner 70-90cm "under" altanen. I nedre änden har jag satt en snedsträva in upp under däcket/altanen, blev mkt stadigt. Det var stadigt redan innan då jag hade möjlighet att fästa stolparna i vinkeln mellan alla golvreglarna och regeln jag slog på i änden på golvreglarna samt i bärlinan som ligger under golvreglarna i kanten så jag hade 145+170mm i i "höjd" att fästa dom på vilket ger rätt stort "vridmotsånd", men jag ville att stolpar och räcke skall kännas helt "stumma" så jag gjorde även som beskrivet ovan för ännu mer stabilitet, nu känns dom helt stumma/stadiga.

Snedsträvor skulle du ju kunna nyttja i den konstruktionen, speciellt om du avser att klä in det, annars ser det kanske lite knasigt när man ser allting under. Se verkligen till att det du fäster stolparna i också sitter fast ordentligt, ett räcke måste ju verkligen tåla att man faller handlöst etc för att fylla sin funktion/säkerhet. Man vet ju aldrig när man får en sumobrottare på besök...:D
 
Att staketet går i vinkel gör ju det hela mycket stadigare, så det går nog att lösa
 
Stort tack ☺
 
Jag satte mina staketstolpar med genomgående bult och stora brickor så det går att efterdra, vilket jag behövt göra.
Att dra ner stolparna under med snedsträvor var en lysande ide.
Annan ide är att dra ner stolpen och fästa i plintar, det är kanske snyggare.
Eller bara gräva ner stolpen en bit i marken.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag satte mina staketstolpar med genomgående bult och stora brickor så det går att efterdra, vilket jag behövt göra.
Att dra ner stolparna under med snedsträvor var en lysande ide.
Annan ide är att dra ner stolpen och fästa i plintar, det är kanske snyggare.
Eller bara gräva ner stolpen en bit i marken.
Ja, om jag hade byggt altanen ny från början hade jag också övervägt att dra ner stolparna direkt i plint, som en del av konstruktionen/yttre plintraden. Jag skriver övervägt för det är ju lite omständigare och kräver att man är väldigt mkt mer noggrann med plintsättningen där för korrekt avstånd, speciellt i mitt fall där jag ska ha glas mellan stolparna, vill inte måttbeställa varje skiva :crysmile: Och det här blev nästan stadigare än jag förväntat mig, övertygad om att stolpen knäcks innan den rör sig i mitt fall, och jag skall klä in hela härligheten (håller på med det nu), så det kommer inte synas. Men om det skulle vara öppet/synas så håller jag med, skulle se betydligt snyggare och stilrenare ut om dom gick ner i plint.

Gräva ner i marken vetetusan, det är inget jag har bra erfarenheter av, visst smäller man ner NTR-A så ska det ju klara kontakt med mark/vatten o.s.v men jag drar mig ändå för det. Och det får ju ner en bra bit, packas o.s.v om man vill vara säker på att det inte ska röra sig. Det funkar nog, men man får VERKLIGEN se till så att det är NTR-A man använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.