Staket ovanpå mur

  • Staket skall sättas innanför muren, i alla lägen.

    1 Röster 7,1%
  • I vissa praktiska fall kan det vara lämpligt att sätta staketet ovanpå muren.

    13 Röster 92,9%
  • Antal röster
    14
Hej!

Jag har en hörntomt som jag tänker sätta staket runt, ett lågt staket, ca 800-1000mm högt ribbstaket(liggande).

Runt om tomten finns där en befintlig gammal klassisk mur av ölandsten ca 3-4 stenar hög som ligger i lager med murbruk i mellan, muren känns stabil.

Hur fäster jag bäst stolparna 95x95 ovanpå muren? Jag tar tacksamt emot förslag!
Har 2 alternativ än så länge och vet inte vilket som blir bäst.

Alternativ 1.
Är att jag gör som nämnts i denna tråden (https://www.byggahus.se/forum/threads/faesta-plank-pa-stoedmur-eller-gjuta-innanfoer-muren.239456/)
Det är en ganska lång sträcka dock, så här gäller det att jag borrar både rakt ner i stenarna och rakt upp i stolparna. Känns som det kan bli svår att få detta rakt i 30M innan svängen. Blir detta stabilt?

Alternativ 2.
Borrar ner ca 200mm och sätter en Stolpsko U (https://www.bauhaus.se/stolpsko-4x98x50)
Här tänker jag att jag får lite justerings-mån på stolparna innan jag sätter genomgående vagnsbult.

Tacksam för alla förslag som ni har att komma med! Jag vill göra detta så lätt som möjligt men givetvis få ett bra resultat, räknar med att ha staketet i minst 5-10år tills häcken som jag planterat innanför tagit sig ordentligt, därav placeringen ovanpå muren också.
 
L
Jag underkänner båda metoderna du nämnt i början TS. Den första lät helt bananas, kommer inte gå att göra utan specialverktyg, går definitivt inte att borra för hand och få det rakt. Den andra blir också ganska kass för att armeringen i mitten blir utsatt för för mycket moment.

Jag rekomenderar en fot. T.ex. denna https://www.bauhaus.se/stolpfot-varmgalvaniserad-97x97mm då kan man lägga under brickor om stolpen ska justeras något. Inte samma precision på borrning krävs heller. Antingen lite större hål med ingjuten rostfrigängstång eller expanderbult.
 
Tack för din input!

Jag var inne på att sätta stolpfot från början, det är kanske den stabilaste lösningen. Dock känns det som att det blir den översta stenen enbart som får ta all belastning. Tänker att ölandssten är ganska poröst, men det borde kanske funka ändå?
 
L
K Kingalot skrev:
Dock känns det som att det blir den översta stenen enbart som får ta all belastning. Tänker att ölandssten är ganska poröst, men det borde kanske funka ändå?
Ja det är av den anledningen jag är lite tveksam till expander då dessa är normalt sett ganska korta. Jag hade själv inte kört med detta, tror mer på att borra 18-20mm och gjuta fast rostfri gängstång, då kan du gjuta fast med ren cement och vatten sk. sluring. Då går det att borra erforderlig längd 25cm cirka rekommenderar jag. Det går att beställa gängstång billigare på nätet trots att det blir endel frakt om du köper mer än 10st. Hålen bör vara så raka man kan borra för hand men måste vara inte rakare än så, då det kommer finnas lite justeringsmån, med denna metod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.