Hej
Jag har precis mitt i tomtgränsen mellan två radhus haft ett staket (som är grannens och som han satt upp i samråd med förre ägaren), men som vid husväggen slutat i ett avskärmande plank. Jag har tyckt att planket varit skönt för då kommer man ifrån grannarna då radhustomter är små, och de röker ute så planket har gjort att röken letat sig uppåt och inte in mot min tomt och mitt sovrumsfönster.
Helt hux flux när man kom hem efter jobbet en kväll, var planket borta och ett lågt trästaket ditsatt istället.
Jag har inget emot staketet då jag inte är på framsidan så mycket men är orolig att jag kommer ha en granne som nu kan stå mindre än en 1 meter ifrån mitt sovrumsfönster o röka, o att jag måste ha nerdraget för fönstret för att inte ha en granne 50 cm från fönstret om jag vill kolla ut genom fönstret för att checka vädret på morgonen, så jag är verkligen missnöjd med att planket är borta.

Hur hade ni gjort i denna situationen?
 
Satt upp ett eget plank.
 
Problemet med att sätta upp ett eget plank är hans staket då det sitter mitt i tomtgränsen. Om jag ska sätta upp ett eget plank så måste jag antingen sätta det så nära hans staket att det blir omöjligt för honom att underhålla staketet, och rensa ogräs/klippa gräset mellan mitt plank och hans staket. Eller om jag ska flytta planket så att han kommer åt så har jag ingenstans att fästa det för jag kan ju inte fästa det i fönsterkarmen.
Så hur hade du satt planket isåfall?
 
Hade satt upp ett plank (kolla bygglovsbestämmelserna för höjden först bara) i plintar precis på min sida av tomtgränsen, och skruvat fast stolparna i plintjärnen på så sätt (vagnsbult kanske?) att det går enkelt att ta loss översta skruven och fälla ner planket åt mitt håll för underhåll/ommålning.

Grannens staket är väl hans problem att sköta.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Hade satt upp ett plank (kolla bygglovsbestämmelserna för höjden först bara) i plintar precis på min sida av tomtgränsen, och skruvat fast stolparna i plintjärnen på så sätt (vagnsbult kanske?) att det går enkelt att ta loss översta skruven och fälla ner planket åt mitt håll för underhåll/ommålning.

Grannens staket är väl hans problem att sköta.
Verkar krångligt med bestämmelserna det här med att sätta upp plank.Tydligen får man sätta upp plank som är 1.8m men måste då vara 4.5 meter från tomtgränsen, vilket är omöjligt för tomten är inte så stor.Ska man sätta närmare så måste grannen skriva på skriftligt vilket jag tvivlar på att han kommer göra då han just plockat ned planket.

men då jag måste ha hans tillstånd på att sätta upp plank så nära tomtgräns borde det inte vara likadant tvärtom att han måste ha mitt tillstånd att ta ner plank?
 
Nja, jag tror inte att plank mellan två tomter kräver rivningslov...
 
Nu är jag lite osäker.

Om det fanns ett högt plank innan, bör det finnas bygglov för denna. Har hen rivit något utan rivningslov, har hen skapat eget problem...

Jag tror nåmligen att det krävs rivningslov för allt som krävde bygglov.
Ett avtal grannar emellan räcker inte. Dessutom kan det vara så att det gamla planket varit olovlig.
 
Om jaf förstår byggregler rätt, så får man avskärma mellan två bostadshus närmare än 4.5m från tomtgräns med ett plank som är 1.8 och 3 meter långt utan bygglov om grannen har godkänt detta. Godkänner inte grannen så måste man isåfall sätta på 4.5 m avstånd
Vad har han har haft för avtal med förre grannen när planket sattes upp vet jag inte.
Men eftersom jag nu får problem med att sätta upp ett nytt plank om han inte godkänner det, vilket han troligtvis inte kommer göra då han plockat ned planket och är allmänt grinig om sitt staket överlag mot alla.
Borde inte reglerna då gälla åt andra hållet att han inte får plocka ned befintlig byggnation utan lov från grannen dvs mig? Och hur sköter man den situationen på ett bra sätt isåfall?
 
Låter som om det är dags för ett samtal till kommunens bygglovsenhet för att reda ut både om det gamla planket fick stå där, om grannen fick riva det, och om du får bygga nytt. För som sagt, om det inte fanns något lov för det gamla planket, kanske din granne helt enkelt bara har gjort helt rätt i att ta bort det.
 
Om man har ritning över tomten? Hur symboliserar man på den isåfall att det ska finnas ett plank? vilken symbol använder man?
 
Ring byggnadsnämnden (bygglovkontoret) och fråga. De brukar man hitta under numret till kommunen. På 2 minuter kommer du att få veta vad gäller.
 
Om bygglov funnits på planket så behövs rivningslov föratt ta ner det. Dock så får man sätta upp utan bygglov om grannen godkänt. Och eftersom min granne antagligen inte kommer godkänna ett nytt plank, ska prata med honom. Så får jag söka bygglov.
Så himla trist att behöva lägga tid och pengar på sådant här när det var bra från början =(
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.