Vi har just byggt en villa med tomtgräns till en bostadsrättsförening.
Gränsen består av ett gallerstaket med taggtråd överst. Staketet är underhållet på föreningenssida men inte på vår.
Som ni förstår av denna inledning vill vi helst byta ut staketet mot en häck eller annat som inte förfular området och som ger skaderisk för våra barn.
Vi har varit i kontakt med föreningen men man har tyvärr avslagit vår förfrågan om att helt på vår kostnad riva och ersätta staketet med häck eller trästaket. Man vill inte ens ta bort taggtråden.

Nu står vi maktlösa och undrar vad vi kan göra.
Kan vi bygga ett staket eller anlägga en häck på vår sida direkt mot föreningens befintliga staket eller finns det något annat vi kan göra?

En möjlighet vi nu utreder är att föreningesstaket eventuellt befinner sig 1 dm in på vår tomt. Skulle detta underlätta?

Tacksam för tips och svar :(
 
Sätt en häck på er sida så är saken biff :)

Har deras stängsel stått där länge har ni inte mycket chans även om det står på er tomt, tyvärr.
 
OK men kan det då komma krav på att det ska finnas avstånd mellan häcken/staketet så att föreningen kan underhålla "vår sida" ?
 
Har jag svårt att tro, grannen eller i det här fallet föreningen har ingen rådighet över er tomt. Och om jag förstår saken rätt har de inte något underhåll på stängslet idag, på er sida alltså?

Jag hade satt dessa http://www.plantagen.se/odla_ute/haeckar/4dac377fc2d57c037d000001/

Inte det vackraste men hade gett omedelbar effekt.
 
Låter mycket bra men vad händer när Thujan växer igenom föreningens staket?
Är det då föreningen eller vi som ansvarar för att detta underhålls?
 
Nja egentligen är det ni som har det samtidigt som de har sin fulla rätt att ta ner det som sticker in på deras tomt. Nu vet jag inte hur stor du är men om man sätter den 20-30 cm ut från stängslet är det inga större problem att klippa den. Mina föräldrar har ett liknande upplägg så jag vet :)
 
Så för att summera här vi alltså rätt att utan grannens medgivande plantera häck eller spika upp ett snyggt staket på vår sida tomgränsen (dikt an mot grannens) oavsett om detta medför reducerad underhållsmöjlighet för det befintliga staketet (som föreningen ändå inte underhåller).
Grenar eller annat som kan växa in i föreninges staket är vi skyldiga att ta bort.

Spontant kan jag känna att enkelt och snabbt hade varit att spika upp ett snyggt staket dikt an mot grannens
 
Tack för hjälpen, Thberg :)
 
Vänta nu ett ögonblick. Ett staket är en annan femma. Reglerna varierar från kommun till kommun men det normalt får man bygga ett ca 1,5 meter högt staket utan bygglov. Men om du är ute efter något som skyddar mot insyn är det snarare ett plank du behöver, och för dessa krävs bygglov... Jag hade valt en häck för att slippa allt sånt.
 
Får ta och rätta mig själv här. Verkar snarare som en vanlig höjd för ett staket utan bygglov ligger runt 1 meter. Men slå en signal till din kommun och hör efter.
 
Hemmakatten
Jag ställer mig mycket tveksam till om man får ha taggtråd på ett staket i ett bostadsområde.
 
Tänkte också på det, men att börja bråka med bostadsrättsföreningen kommer bara att sluta med magsår....

Lite nyfiken på varför man har taggtåd. Ett foto hade varit intressant :)
 
Det viktiga med att plantera häck eller bygga staket är att du ska kunna sköta underhållet från din tomt, som grannen som i detta fallet inte ger sin tillåtelse till...

Men föreningen som kanske tom har staketet på din tomt kan inte kräva någonting (om de inte har servitut för det).

Bygg ett staket eller planera thujor precis emot, men välj brabanten...
 
Hade taggtråden varigt farligt för mitt barn hade jag anmält detta. Hjälper inte det hade jag klippt bort den...
 
Tiger79 skrev:
Bygg ett staket eller planera thujor precis emot, men välj brabanten...
Varför just brabanten ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.