Hej!
Jag och min granne är överens om att sätta staket mellan våra tomter. Vi vill ha ett staket med liggande ribbor och ca 150-160 cm högt och ca 6 meter långt. Stolpar 70x70 och staketribbor 28x45. Verkar det rimligt eller är det för klent? Det blåser en del här så behöver släppa genom vind men samtidigt inte vara alltför genomskinligt. Hur får vi det snyggt och funktionellt från båda håll?
 
Ni måste sätta stolparna nära varandra om inte ribborna ska böja sig, Max 1 m mellan.
 
Vilken dimension på ribborna behöver jag för att kunna hålla i alla fall 1,5 mellan stolparna?
 
Minst 45x45mm
 
Kör ni 70×70 stolpar ståendes, sen 28×120 på varannan sida. Med avståndet 9cm mellan varje bräda på en sida, blir som bifogad bild då. Tycker jag är snyggt iaf!
 
  • Trästaket med 70×70 stolpar och 28×120 brädor med 9 cm mellanrum, visande konstruktionstekniken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska såga för att att fylla den tomma rutan med liggande ribbor. Får inte riktigt till vinkeln på såget, tack på förhand.
 
  • Trästaket med horisontella ribbor och en tom ruta där nya ribbor ska sågas till och monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut från andra sidan?
 
Skruva dit för långa ribbor och såga på plats.
Alternativt montera för långa ribbor, rita av vinkeln på plats, montera ner, såga och skruva tillbaka.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur ser det ut från andra sidan?
Hej, det är bara 28x45 liggande ribbor som är fäst på 70x70 stolpar på utsidan. Sedan är det 28x120 som överliggare
 
  • Gilla
eridam
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Skruva dit för långa ribbor och såga på plats.
Alternativt montera för långa ribbor, rita av vinkeln på plats, montera ner, såga och skruva tillbaka.
Hej, funkar detta även om om de ska monteras på undersidan av överliggaren som är 28x120?
 
B Bemi skrev:
Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska såga för att att fylla den tomma rutan med liggande ribbor. Får inte riktigt till vinkeln på såget, tack på förhand.
Jag tänker att det räcker att få till vinkeln på en bräda... därefter sågar du ut vinklade sidan på samtliga liggande läkt... håll sen upp varje med vinklade sidan dikt an... och i våg... dra ett streck m penna där du sluter an till den 90-gradiga plankan och kapa....

gör sen så planka för planka
 
  • Gilla
Bemi och 1 till
  • Laddar…
J Johnny2times skrev:
Jag tänker att det räcker att få till vinkeln på en bräda... därefter sågar du ut vinklade sidan på samtliga liggande läkt... håll sen upp varje med vinklade sidan dikt an... och i våg... dra ett streck m penna där du sluter an till den 90-gradiga plankan och kapa....

gör sen så planka för planka
Ps. Kan vara lättare att lägga en planka lodrätt dikt an stående stolpen... markera och såga av vinkeln... känns som att top-biten då kommer ha rätt vinkel för att sluta an när du vänder den till vågrätt... Ds.
 
J Johnny2times skrev:
Ps. Kan vara lättare att lägga en planka lodrätt dikt an stående stolpen... markera och såga av vinkeln... känns som att top-biten då kommer ha rätt vinkel för att sluta an när du vänder den till vågrätt... Ds.
Hej, tack för tipset, jag la ribborna på utsidan och markerade, sen var det bara att såga. Det blev jätte bra
 
  • Gilla
Johnny2times
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.