Vi vill ha hjälp med att få upp 12 meter staket, med överliggare som sträcker sig ett par meter längre. För stabilitet vill vi ha gjutna plintar. Är anbudet på ca 50 000 rimligt? (Inkl material o hantering av sopor, och med moms)
 
Redigerat:
å herre jävlar va dyrt
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Skrev fel, har redigerat nu. Ca 12 meter är det och inte 6 som var det Rolle85 läste.
 
Det är ju fortfarande rätt dyrt tycker jag. Men jag har inte byggt ett sådant staket.
 
Hur högt staket och tillverkad i vad för material? 50 000 låter spontant tokdyrt.
 
Byggt med impregnerat, reglar heter det kanske, 110 cm högt 6,5 meter och 200 3,5 meter. Arbetskostnad 38000. Plintarna vill vi ha platsgjutna - tänker att det kanske är en del arbete med det. Men å andra sidan har vi röjt väck buskar själva för att ge plats.
 
  • Gilla
Helena_astrom
  • Laddar…
Arbetskostnad 38.000... om man antar en timkostnad på 500 kr, som ju är ganska högt för enkla grov-snickerier och gjutning av betongplintar, så motsvarar det ju 76 timmars arbetstid. Eller om man kommer ner i 300 kr /timpris så ska det gå åt 127 timmar för det arbetet. Låter rätt rejält mycket i överkant för ett sånt relativt kort staket, tycker jag, även om det är rejält och delvis högt.
 
Som husägare måste du lära dig bygga ett staket. Kolla på youtube och läs på lite så löser du det själv. Det är ett bra första projekt för att lära sig. Det kommer inte gå på många tusenlappar.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det är nog lönsamt att ta obetald ledighet från jobbet och göra det själv, om du inte är riktigt välavlönad.

Säg att du är riktigt petnoga och bygger det på en tre veckor själv - även med ROT avdraget måste du tjäna minst 50000:- för att gå jämnt upp för jämfört med att anlita snickare.
 
Galet dyrt...kollade med de som borrar. De tar 450 exkl moms per skruv. + 1000:- i avgift. Allt utan rot. Det skulle kanske kosta 6-7000:- för dessa meter. Då är det jobbiga gjort.
 
Martin E skrev:
Arbetskostnad 38.000... om man antar en timkostnad på 500 kr, som ju är ganska högt för enkla grov-snickerier och gjutning av betongplintar, så motsvarar det ju 76 timmars arbetstid. Eller om man kommer ner i 300 kr /timpris så ska det gå åt 127 timmar för det arbetet.
Finns ingen seriös hantverkare som kan gå runt på 300/h, så 400 plus moms är vad man får hacka i sig, oavsett svårighetsgrad på projektet.

Mattias_Jo1 skrev:
Galet dyrt...kollade med de som borrar. De tar 450 exkl moms per skruv. + 1000:- i avgift. Allt utan rot. Det skulle kanske kosta 6-7000:- för dessa meter. Då är det jobbiga gjort.
Med en hyrd markborr och en tombola så är de där plintarna satta på mindre än en dag, betydligt billigare. Vet inte om TS menade att hela staketet skulle vara i tryckt virke, i så fall går målningen bort. Skulle då uppskatta tidsåtgången till runt 20-30 timmar om jag gjorde det själv. Så 38k i arbetskostnad för en yrkesman är helt galet.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Nja. Helt själva ger vi oss nog inte på det. Inga verktyg och noll vana. Snickaren med 50 000 offerten var rekommenderad av bekanta. Nu hör vi oss för med lite fler. Det är värt en del att slippa arbetet men inte 50 000 det är sant.
 
Säger som andra.. kolla youtube, läs här på byggahus, sätt er in i projektet och gör det själva, steg för steg.
Plintar till att börja med. Ni kommer vara glada när ni byggt ert eget staket och så har ni sparat en hel del pengar!

// Ruuuben
 
Staket... eller plank? Om det är 2 meter högt krävs bygglov (eller minst bygganmälan). Ett staket få per definition inte vara högre än 120 cm. Så du har både och. Ska det funka som ett bullerskydd eller bara för att vara snyggt?

Ett enkelt staket med 50% luft kan omöjligt kosta 50'. Men ska du bygga ett (delvis) två meter högt plank som ska funka som insyns- och bullerskydd, borra hål i berg och gjuta plintar på plats kan det nog vara rimligt eftersom det kräver mer arbete än ett enkelt staket, om än i överkant.

Berätta gärna mer om hur ni tänkt er att det ska se ut och fungera. Då blir det lättare att avgöra vad som är rimligt och inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
Jag fick en offert på 16 meter staket. 2,5 dagar ville han ha för att gräva och gjuta plint > således nånstans runt 12-15 000 kr med en normal timlön (OBS att det ej är ROT på staketbygge). Skruva dit brädorna skulle inte ta särskilt lång tid.

Jag tyckte det var dyrt (men det tar säkert 2,5 dagar och då är det ett vettigt pris) men det är ju inget mot ditt.

Så i ditt fall - säg absolut högst 20 papp i arbetskostnad och sedan några tusen i material. Under 30 måste du ha som mål i varje fall i totalt pris....
 
  • Gilla
Therese70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.