Hojt!

Jag sitter och planerar staketet som ska ersätta den döende ligusterhäcken utanför huset. Häcken togs om hand med tigersågen i måndags, nu är det bara det roliga kvar. Idag tänkte jag försöka ta tag i spaden och börja gräva bort rötterna från ligustern, får se om jag kommer någonstans alls eller om jag ringer till polaren med minigrävare med en gång... :)

Bild 1 är en översikt. Trottoar --> betongklack med ingjutna stag i någon form av rostig metall till befintligt staket --> före detta häck --> gräsmatta.

Betongklacken är ungefär 3 cm högre än trottoaren, 25 cm djup.

Bild två och tre visar upplägget ovan.

Hur hade ni gjort nu? Idén är att vi vill ha ett trästaket, liggande 45*45 regel som alla andra, med 25-30 mm mellanrum, en meter högt. Jag stod och kliade mig i skallen om den där betongklacken som befintligt staket står på måste bort eller om jag kan fula lite och gräva ner färdiga plintar från typ byggmax i rännan där häcken har stått tidigare? Kommer det se helt snurrigt ut?

Idén är att vi ska ha lite perenner innanför staketet istället, och gräsmattan är inte underbar som ni ser på bilderna, det får alltså gärna äta lite inåt mot huset. :)

Idéer och förslag mottages tacksamt! Tack för ordet :)
 
  • Picture 017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte borra ner stolpskor i betongklacken...
 
Jo, det är väl kanske ett alternativ.. Jag tänker bara att det kanske blir svårt att få dom att sitta fast ordentligt?
 
Det finns väl nån typ av expanderbetong som går att använda. Tror man borrar ett lite större hål än själva stolpen och sen fyller upp med betong.
 
är det EPS du tänker på? Med små frigolitkulor?
 
Nu tänker jag "utanför lådan".. men något som skulle kunna vara snyggt är om du planar staketjärnen med betongen, slipar av ytan på hela klacken och målar den vit. Precis bakom planterar du nya perenner och sen ditt staket. Du hade verkligen stuckit ut på den gatan. Kan du dessutom dekorera betongen med något så vore det något alldeles extra.

Dekorationen kan bestå av att fräsa ur bokstäver till gatans namn eller något annat fint och fylla med något guldliknande material. Det går ju att fräsa ur ganska grovt, lägga i metallbokstäver (i guld/silver) och sedan gjuta igen, slipa och måla. Eller så kör man det klassiska och ställer ut någon porslinsgubbe av något slag :)

Frågan om det kommer sticka ut för mycket på gatan? Annars kan man ju alltid slipa och måla klacken i mörkgrå så att den är så lika asfalten som möjligt.


:rolleyes:
/Christian
 
Blev en kompromiss; de gamla staketjärnen sågades ner så gott det gick, sen borrade jag ner expander och satte nya beslag på betongklacken, som sedan ska målas i någon sockelfärg, typ mörkgrå eller så. Guldbokstäver i klacken hade retat ihjäl grannen som redan stör sig på att vi typ öppnar ytterdörren för högljutt.. :)
 
whork skrev:
Guldbokstäver i klacken hade retat ihjäl grannen som redan stör sig på att vi typ öppnar ytterdörren för högljutt.. :)
Ha! Då så, vad väntar du på? d^_^b


/Christian
 
haha, nej visst... det har du väl rätt i. Blir så tråkigt bara när det är dålig stämning bland grannarna.. Rätt vad det är behöver man ju typ tillstånd till en liten utbyggnad eller en uteplats eller vad som helst, då är det rätt segt om man redan har bränt skeppen och sålt smöret liksom :)
 
Märker att jag är sent ute, men en utmärkt metod att fästa järn i betong eller sten är med svavel. Borra ett hål. Smält svavel med någon lämplig brännare. Häll i hålet och tryck ner järnet. Efter någon halvtimma sitter det som berg. Det är mycket svårare att gjuta fast balkskor i en rak rad än att bara göra släta plintar och sedan borra med hjälp av ett snöre.

VH/Findus
 
Låter som ett bra tips till nästa projekt.. den här lilla kåken jag har är full av dom nämligen.. :)

Annars sa både grannar, bror och arbetskamrater att jag skulle köra på kemankare. Har lite "trial and error"-inställning nu, så vi får väl se om mina 60 mm expander sitter över vintern. Det -borde- inte vara några problem... :)
 
Findus 42
Var köper man svavel till dylika projekt. Antar att det krävs mer än en msk.
Vad är finessen med svavlet, härdar det och fungerar som lim, eller blir det någon reaktion mellan sten och järn som förenas eller vad sker i hålet? Ledsen för snedskäret här i tråden men blev lite nyfiken.
 
Svavel hittade jag på Byggma där jag bor (Tyresö). Det säljs i kilo-frp. Luktfritt gult pulver. Står inget på förpackningen om vad det används till. "Industrikemikalie" är allt som står. Jag använder en sådan där smältkopp med handtag för tenn-gjutning att smälta svavlet i.

Det förenar sig med berget och blir lika hårt. Fyller hålet fullständigt så att vatten inte kan tränga in. En eller ett par matskedar räcker för att fästa en stolpsko med 16mm-pinne i ett 18mm-hål.

VH/Findus
 
Det låter ju ändå lite småriskabelt? Svavel är väl rätt så giftigt och så?
 
Reaktivt... är ordet du söker. Säkrast att ha vinden i ryggen vid arbetet.

VH/Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.