Hej. Har just flyttat in i ett hus närmare en väg och har inget skydd ut mot vägen. Tanke är att först sätta upp ett staket typ gunnebostängsel. Vi vill sedan sätta en häck innanför detta och låta häcken växa igenom staketet så att man inte ser staketet. Staketet sätts upp för att vi har en liten grabb och vill ha något skydd ganska omgående. Häcken vi vill sätta är gran. Det hela handlar om ca 45 meter.

Är det någon son har erfarenhet av att sätta staket själva, ex jula, ÖB eller gunnebo? Bra och dåligt?

Samma fråga när det gäller häcken, om någon gjort såhär tidigare, och då hur långt ifrån staketet ni satt häcken? Blev det bra? Finns det någon annan häck som är mer lämpad för detta?
MVH Johan
 
Gran - menar du någon form av thuja eller ? I mitt tycke är Gunnebostängsel lite för tätt för att låta exempelvis thuja växa igenom. Man får plocka ut skotten genom stängslet i annat fall lägger de sig lätt platt på insidan. Jag har själv letat efter stängsel med större 'rutor' just för att få samma funktion som du avser dvs få det tätt men senare med ej synligt staket. Gunnebo är ju ett ganska dyrt staket om man ändå inte ska kunna se det. Jag har hittat ett betydligt billigare stängsel med stående lite vågiga rektanglar som ger större möjlighet för kraftiga grenar att växa igenom. Väljer själv avenbokshäck och kommer att sätta plantorna 10 cm från stängslet. Pilla lite de första åren ;). För min egen del gäller det att hålla hundar på 'rätt' sida om häck/staket.

Tidigare hade jag ligusterhäck med gunnebostängsel inne i häcken. Det var mycket bra eftersom ligustern har smalare grenar och dessutom mår bra av staketets stadga.
 
Granhäckar kan var lite besvärliga att hålla snygga. Det kan lätt bli glesa nedtill, de kan även blit lite fula när man klipper dom och klipper man dom inte blir de med tiden väldigt höga.

Jag har använt ett Jula-stängsel till en hundgård och kan inte rekommondera det. Kavliteten på plasten är dålig (spricker) och tråden är för mjuk så hunden gör sönder hela staketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.