Hej!
Idag har vi skrivit på köpavtal på vårt nya hus!
Nu är det så att det går en väg utanför vår tomt, och vi har tänkt att börja med att säkra upp det hela för våra barn med att investera i ett staket.

Vad kan ni rekomendera?
Vi ska sätta staket på ca 2.000 kvm.
Gärna i stil med Gunnebo.. eller är kanske Gunnebo bäst?
Vad kan det handla om för priser?
Finns det olika höjder?
Vi vill ha helt staket runt om och två grindar.
En grind som ska vara enkel-grind, och en som ska vara dubbel-grind så man får in en bil.

Super tacksam för svar!

Mia
 
W
För 80cm högt ca 200 kr meter monterat och klart. Finns i höjder till typ 2 meter. 120 cm högt ligger väll på ca 320 kr metern monterat.
Gunnebo e ju bra grejjer och håller länge men det ser ju direkt ut som en komunal inrättning om du inte gömmer den i häckar eller dylikt. Tycker personligen det är styggt fult runt villor, ser riktigt fattigt ut.. Ett i trä är ju inte oöverkommligt mycket dyrare.
 
Hej!
Ja, vi ska ha det som villa-staket.. och av den enkla anledningen att halva tomten är mot en väg som har vinterunderhåll och vi vill inte behöva åtgärda staketet med att målas varje år...
Sedan har vi tänkt oss grönt Gunnebo och innanför den en tät tuja häck...
Låter det hel-fel?
Jag har idén om att man då inte kommer tänka så mycket på själva staketet, utan att det kommer smälta in och även växas in i tujan.

Mia
 
  • Gilla
bellman83
  • Laddar…
W
Blir nog kanon med en häck, staketet kommer garanterat att försvinnan in i den efter några år.
 
Ett enkelt gunnebostaket är aldrig fel. Däremot kan många av dessa fantasistaket som marknaden överöser oss med bli fullständigt tokigt. Jag själv väljer gunnebo - passar bäst till mitt enkla nya hus. Det är ju en smaksak men jag kommer inte välja inplastat nät utan vanligt zinkat.

Vad du ska tänka på är att thujan är känslig för vägsalt - såvida du nu tänker på vinterns vägunderhåll. Just thujan är även lite svår att tränga igenom staketet dvs du måste successivt pilla ut grenarna annars lägger de sig platta innanför staketet.

När det gäller hanhundsbenlyft har jag många gånger varnat för detta ;) när det gäller just thujan. Lövfällande häckar är mindre känsliga.
 
Aha.. så den är känslig mot vägsalt..
Ja, det lär det ju bli då plogen plogar ner snön.

Vad kan man då istället ha som är lika tät som tujan?

-Mia
 
För det första tycker jag att urvalet av vintergröna häckar är alltför dåligt samt att lövfällande kan vara nog så vackert och skiftar mellan årstiderna. Nu vet jag inte var du bor och om snabbvuxenheten har så väldigt stor betydelse. Liguster är verkligen vacker om den sköts väl men behöver ett antal år för att komma upp i höjd. Taxus är avgjort den vackraste häcken man kan ha - men kräver också tid. Hagtorn blir också otroligt vacker som 'vuxen' och är inte så långsam men många är rädda för taggarna ... när man klipper den är det dock inte taggarna man klipper bort. Hagtorn är inte lämplig i områden med päronträd eftersom päronrosten lever i symbios med denna. Jag själv väljer bl a bok - det finns bok, avenbok, rödbok, flikbladig etc. Klarar ditt klimat bok tycker jag att den passar i de flesta miljöer. Spirea (många sorter) klarar alla våra klimatzoner och kan hållas både klippta eller friväxande och är otroligt oömma.

Du skall i första hand kolla igenom vad som är vackert i ditt eget område. Försök anpassa dig till din egen miljö - det brukar oftast bli det rättaste!
 
Jo det är så att största anledningen till att vi vill ha snabbväxande är att tomtens läge är inte så bra..
Ang Thuja så tror jag det skulle smälta in bra i miljön, och passa fint.
Vi vill ha något som är tätt året om, och inte något med löv som fäller på hösten.

Ang tomtens placering så gör det de hela svårare..

Det är ett gammalt bussgarage åt ena hållets långsida (som nu används till mekar verkstad, alla garage är uthyrda till olika personer)
Åt bortre kortsidan är en större tvåfilig landsväg.
Åt husets kortsidas håll är det inget speciellt och åt främre tomtens långsida är en enfilig landsväg där tex bussen kör på.
Vi bor i Mälardalen i Zon II

Vi funderar att dika ur något så tex smält vatten inte rinner rakt ner på häcken.

Jag har läst att Pyramidthujan ska vara mer tålig för salt.
Ser även att det finns en massa olika storlekar. Är det plantstorlekarna eller vad dom blir till slut?
Det jag inte kan hitta är vad man ska ha för avstånd, och var man kan köpa större partier.

Vi har nämligen ca 225-250 löpmeter vi behöver häck till :surprised:

 
*suger lite på problematiken* - är det stört omöjligt att få till stånd ett plank mot garagehållet? Till detta bör du lämpligast begära bygglov efter att ha kommit överens med grannfastighetens ägare.

Jo, det finns thujasorter som växer mindre spretigt och rätt upp. Om du sätter en sådan häck ca 80-100 cm in i trädgården och har staketet utanför har du en utmärkt grogrund för vacker häck som inte riskerar att förstöras. Täckbark mellan staket och häck gör det mer lättskött. Småplantor ca 3/m, större 2-2,5/m. Räkna krasst med att häcken kräver rejält med klippning efter 6-8 år. Med den miljö du har runt trädgården skulle jag nog också fundera på thuja  ;).

Var inte rädd för att sätta häcken lite längre in i trädgården. Ju fler häckar du delar upp trädgården i - ju större känns trädgården! Att blanda olika häcktyper inne i trädgården så att du skapar olika rum ger rymd. Det är också praktiskt då man kanske inte känner för att trädgårdsjobba ideligen - man fixar ett 'rum' åt gången och störs inte av att något 'rum' är rotigt! Det ger också mer spänning för barn - om man nu har sådana! Barn och hundar älskar att springa mellan häckar. Dessutom ger kombinationen 'häckrum' även visst trafikbullerskydd.
 
Hej Yoanna!

Jag är fantastiskt imponerad av dina svar!
Dina svar får mig att komma igång med min fantasi och planer, och jag ser verkligen det framför mig nu. :D

Den idén med plank var en toppen idé. Speciellt eftersom de har en hel del skrotbilar som vi inte är roade av av att se. Det gäller bara att komma på god fot med ägaren av garaget, vilket förra ägaren verkligen inte hade! Tror att det till 90% berodde på förra (eller förrförra) husägaren.
Jag ska ringa fastighetsägaren och tala direkt med honom om våra idér.

Ang att bygga upp tomten i "rum" låter väldigt spännande! Jag kanske tom ska ta hjälp av en av mina barns dagiskompisars mamma som är landskapsarkitekt.. i alla fall att välja det man ska ha. (Har tre döttrar 2, 5 och 6 år som äääälskar att springa runt!)

Sen behöver man ju inte göra allt på en gång.. staket och häck är det som är Prio 1!

Ang antalet plantor så kan man då i regel säga ca 40 cm mellan varje planta?
Om vi lyckas med planket så är det ändå ca 125 löpmeter med thuja.. dvs drygt 300 plantor (hjääääälp vad dyrt!!)
Hittar priser på ca 100 kr/planta och uppåt
 
Vilken passande tråd! Håller precis på att planera ett Gunnebostängsel med thujahäck innanför. Visst drar det iväg i pris när man börjar räkna på det! Vi tänkte sätta staketet själva och har hittat en kopia på Gunnebostängsel på Jula. Det kostar ungefär en tredjedel av orginalet. Hoppas att vi inte är dumsnåla!

Vad gäller thujahäcken - Hur långt ifrån staketet bör man sätta plantorna?

Vi tycker att Gunnebos grindar är ganska fula och väldigt mycket "komunal inrättning", så vi ska sätta dit en trägrind istället. Har inte bestämt vilken färg den ska målas i. Vit eller grön blir det nog.... När häcken väl har kommit upp tror jag det blir snyggt med en vit grind. Det skulle nog passa bäst till huset också.
 
Kapten_zanden
Ha ha, vad skoj, jag tänkte också att göra samma sak - gunnebo med tujor!
Men är osäker på hur jag ska göra, den ska hålla hunden på tomten så skulle vilja dela in tomten i sektioner, en med gunnebo (JULAS) som hunden springer i, den andra med vit målat trästaket (Stolpar med 2 breda vågrätta plankor mellan) mest för att markera för allmänheten var min tomtgräns är...
 
Min nya tomt är en sand/stenöken - med stora stenar ... men i centrala Malmö med en tomt på under 700 kvm lyckades jag med häckar indela trädgården för många olika funktioner. Inramade häckar runt kryddgården och babyträdgården - bägge ganska rejäla - var hundförbjudet liksom framsidan av trädgården (pga att mina jyckar gärna morskade till sig mot passerande). Huvudgården med uteplatsen hade gräsmatta som inramades av dubbelhäckar. Trädgården var en ursprunglig 70 år gammal fruktträdgård där man kunde gå under träden. Min nya trädgård är visserligen något större men det kommer att ta ett antal år innan jag får upp den frodighet jag är van vid.

Thujor kan köpas som riktigt små barn för humana priser (jag såg utanför Malmö idag små thujaplantor för 12:50). Satsa pengarna på staket i första hand och köp småplantor istället för större. Thuja växer väldigt fort och om man månar om dem med vattning och gödning ger detta ännu snabbare resultat. Man kan köpa billighetshäckväxter och sätta under tiden resten av trädgården växer upp.  Spirea finns i rejäla höjder och växer snabbt och kan klippas som häck intill 20 cm bredd. Var inte rädd för att testa! Det är just detta som är charmen med trädgårderiet.

Tråden gäller egentligen Gunnebo - men Gunnebo kräver faktiskt grönska för att funka snyggt. Gunnebo är ett ypperligt staket för att hålla jyckar utanför/innanför men staket som sådant är ju inte så hetsigt ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.