Hej.

Är i ett stort behov av någon form av staket att sätta upp framför våra kakelugnar för att förhindra nyfikna barnhänder mot de heta luckorna. Som det är nu eldar vi bara på kvällarna när lilltjejen sover.

Någon som har nåt bra tips på staket eller liknande som samtidigt inte blir fullständigt malplacerat i ett hus från 1926?

Tack!
 
Vi har visat vår son på 1 år att det är varmt, både kakelugn och vedspis. Vi har inte bränt honom, utan han har helt enkelt fått vara med och elda och känna på värmen. Han hade koll och slutade vara "jättenyfiken" redan innan han kunde gå. De förstår sådant väldigt bra om de bara fåen en ärlig chans.
 
Är själv uppvuxen med både kakelugnar o vedspis, och kan aldrig minnas att jag bränt mig? Det känns ju på långt håll att det är varmt, även för små barn.
 
Vi har inte haft några bekymmer med detta.
Kanske nån liten hudrodnad men inga brännskador.
 
Vi köpte en hage för barn. En kvadratisk sådan som egentligen bara består av fyra "staketdelar". Om man bara skurva ihop dem två och två så passar de perfekt framför kakelugnarna. Lättare att se på bilden än att förklara.
 
  • img_4547.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för alla svar (i tråden jag lånade lite). Det där rummet, Saxpy, kan du nog känna dig mäkta nöjd med.

Tror nog att ni har rätt allihopa men familjens direktdemokratiska omröstningar styr sådana här saker och jag har endast 49% av rösterna...
 
Vi var också oroliga för vår 1-åring när vi satte in kaminen men hon känner på långt håll att det är varmt och säger bara "Aj-aj" och pekar på kaminen när hon kommer i närheten så hon har aldrig bränt sig på den.

(Hon har tidigare råkat komma "lagom" nära ugnsluckan på spisen i köket så hon vet att för mycket värme gör ont).

Vi har bekanta som tog sidorna på en gammal spjälsäng och skruvade ihop till en lösning liknande den som Saxpy har bild på, fast med tre sidor.
 
Vi har ett från Bauhaus i lackad smide som inte bara visade sig fungerar som skydd utan håller även "skräpet" från veden där det skall vara (runt kaminen)och inte i hela huset.
Jag tror inte barn medvetet går och känner på kaminen, hörde talas om något barn som snubblade och satte händerna på det glödheta glaset på kaminen, därför har vi skydd.
 
(offtopic) He, Saxpy, samma tapet vi funderar på i ett rum, blev du nöjd? Jag tycker det blev kanonfint, trots gipsskivorna på väggarna... ;)
 
Dr_Jerkyll skrev:
(offtopic) He, Saxpy, samma tapet vi funderar på i ett rum, blev du nöjd? Jag tycker det blev kanonfint, trots gipsskivorna på väggarna... ;)
Hehe... jo, vi blev jättenöjda faktiskt, var lite skeptisk när frugan sa att vi skulle ha den tapeten men när man väl får upp den är den riktigt snygg... Ang. gipsen så hade jag bestämt mig för att vi skulle ha pappspänt på väggarna, precis som vi har i taket men svärfar med 40år som brandmästare förbjöd oss... :(

Finns mer att titta på på hemsidan om du är intresserad.
 
Tack för svaren.

Gnistskydden som du, Anders_Roslagen, tipsade om är ju i minsta laget, men det kanske å andra sidan skulle räcka för att hindra snubblande barn. Om det inte blir motsatt effekt så att det blir nåt att bli nyfiken på framför det heta som man kan gå fram och dra i och välta.

Richard A, hur stor är varianten som ni skaffat från Bauhaus? Är det också av motsvarande storlek som Anders tips, eller är det nån större variant?

En halv barnhage kan så klart vara en lösning. Nu hade jag föreställt mig nånting i smide eller liknande, men en hage i trä behöver ju inte vara så dumt. Det kanske finns barnhagar i smide förresten? Eller kanske inte. Kan ju inte tänka mig en spjälsäng i smide och... OK. Slutar tänka högt nu. :)
 
Nej,
Letade på Bauhaus hemsida men kunde inte hitta något.
Denna model från Bauhaus är model Saxpys staketdelar, jag kan kolla måtten senare idag om du vill.
 
Vi har åtta barnbarn 0-10år som alla bor/bott hos oss då och då ,dock sällan samtidigt som tur är.. ;)
Samtliga har genast varnats för "ajaj varm" köksspisen som står farligt till.
Dom har även fått "hjälpa till" när vi plockat med ved och luckor och känt värmestrålningen.
Men med facit i hand så har samtliga åtta ändå bränt sig på spisen, inte mer än en mycket lindrigt, typ lätt rodnad och dessutom bara en gång var så lär sig det gör dom.
Det blir gråt och krokodiltårar en gång sen är det avklarat.
 
W
Skit i galler och grejjer. Det lär sig efter att ha nuddat den en gång. Det är det bästa knepet annars vill de bara på den för att de inte får det och det är ju ännu jobbigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.