Snart flyttar vi in i vårt nya hus! Spännande!!

Ge mig tips på staket eller plank som ger insynsskydd för altanen.

Bilder eller webbsidor!

Magnus
 
Plank är väl det som ger skydd mot insyn, men ett staket kan också ge bra skydd om man täcker med växter.

anm. till plank över 110 cm krävs bygglov (kanske inte i ditt fall om det står 4.5 m in på tomten)
för staket behövs inget bygglov.
Tog upp detta här, kanske någon vill kommentera.
 
Krävs det verkligen bygglov för det, räcker det inte med grann godkännande? Då skulle de färdig bitar de säljer på Bauhaus etc som överstiger 110 cm vara bygglovspliktiga? Låter suspekt..

Man kan kanske komma runt det hela genom att göra ett staket med bärdor "omlott" så att säga, då får man ju ett effetkivt vindskydd samtidigt som det är insynskydd. Detta har jah gjort påp gamla huset och högsta punkten var 1.70 och detta utan vare sig granngodkännande eller bygglov. Och det var cirka 3m från tomtgräns.. :cool:

 
om du lägger brädor omlott på ditt staket, så man inte kan se igenom, då blir det ett plank.
Byggnadsreglerna är snåriga, kanske därför många stuntar i dom. Är där ingen som klagar, så är det frid och fröjd. Efter 10 år har det fallit i glömska.......

Jag har ett plank i tomtgränsen 1.80 högt med bygglov och grannens nekande. Ärendet hamnade i Kammarrätten och efter alla skrivelser från grannen beslutade rätten om inhibation (vilket innebär att bygget stoppas) När rätten kom och gjorde sin syn, hade jag redan satt upp en del av planket, stommen består av nedgjutna galvade 70mm vattenledningsrör och vinkeljärn mellan dessa. Rättens ordförande undrade,
vänd mot kommunens byggnadschef, varför han (undertecknad) byggde på det viset.
Han menade varför hela stålskontruktionen var vänd mot grannens sida och de tryckta brädorna mot min. Byggnadschefen förklarade att jag hade en Hiltimaskin så det var lättast att skjuta in brädorna från mitt håll!!
Så här får man inte bygga i många kommuner, den "fina" sidan skall vara vänd mot grannen, men så gör jag när någon är otrevlig mot mig. Kammarrätten avslog grannens klagomål== hon har flyttat.

saturnus
 
saturnus skrev:
Plank är väl det som ger skydd mot insyn, men ett staket kan också ge bra skydd om man täcker med växter.

anm. till plank över 110 cm krävs bygglov (kanske inte i ditt fall om det står 4.5 m in på tomten)
för staket behövs inget bygglov.
Tog upp detta här, kanske någon vill kommentera.
Kan vara värt att kolla på kommunens hemsida - och kom ihåg att en spalje är tillåten - och på direkt fråga i vår kommun är en spalje "något man kan sticka armen igenom" - eller lite mera exakt "80% luft" - Rådhusvin på spalje är vintertäckande..... Men inte ett
plank :)
 
Det var inte många tips jag fick! Testar än en gång:

Snart flyttar vi in i vårt nya hus! Spännande!!

Ge mig tips på staket eller plank som ger insynsskydd för altanen.

Bilder eller webbsidor!

Magnus
 
Du har inte givit oss tillräcklig information! Hur långt från tomtgränsen avser du ha insynsskyddet? Eller räcker det med sommarinsynsskydd? Blåser det mycket? Kommer ni att använda altanen vintertid ::) eller räcker det att ha skydd endast under sommarhalvåret? En bild på huset skulle också hjälpa - det är helt omöjligt att ge råd med det lilla vi vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.