Nu när man äntligen har ett beboligt hus så är det dax för nästa projekt, trädgården.

Då vi skall bygga ett plank med vedförrådbakom funderar jag på att matcha dem.

Min tanke är att gjuta plintar och sätta tryckimpregnerade stolpar. Mellan stolparna (70*70)skall det vara liggande panel.
Jag har då tänkt mig att sätta 45*22,5, 45*45 samt 45*70.
Dessa skall enbart sitta på sidan mot trädgården samt blandas så att det blir en ojämn insida.

Mellan panelen skall det vara mellanrum på ungefär 30.
Det borde bli ett fint skuggspel, rejält stabilt och bra genomluftning för veden.

Är det någon som har likanade så att jag kan få se om det blir fint eller ej?
Tror ni det är överdrivet att ha allt i tryckimpregnerat?
Med åren hoppas jag att det skall bli grått så att det matchar vårt järnvitriol hus.

 
Lite detaljer om vedförrådet kan jag nämna för kuriosa. Planket skall vara 2,4 meter högt med ett tak (45 grader) och enkupigt tegel mot utsidan.
Anledningen till den höga höjden är att jag vill kunna stå rak när jag staplar veden samt att huset nederdel på taket skall vara samma höjd som plankets ovandel.

På utsidan har jag enbart stolpar som håller uppe taket samt takrännan. Stolparna står ca 1,5 meter från staketet så det finns myckt plats för ved.

Dessutom kommer ena änden av förrådet vara ett inbyggt trädgårdsförråd och hela ytan under taket kommer vara kullersten.
0,5 meter utanför vedförrådet kommar det ligga en betonplatte rad så att man kan köra skottkärran.

 
Det låter ju bra, man jag kan inte riktigt föreställa mig hur det ska se ut. Gör en ritning och lägg upp! :)
Tryckt virke blir nog finemang, det beror också lite på hur det ska se ut. På stående bitar, om de har skydd ovanfrån, kan du ju snåla och köra vanligt virke som du järnvitriolar.
Skulle tro att det gröna försvunnit och det grå kommit fram efter ca 5 år. Jag vet inte hur det funkar att köra järnvitriol på tryckimpregnerat virke, nån som provat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.