Har en stor tung grind så det behövs nåt som avlastar gångjärnen när man öppnar den.

En lösning som skulle funka bra är en vajer som håller den. Men går det att få till så att den inte slakas när man öppnar? Satte upp bara för att testa, vajern är spänd och fin i stängt läge men slakas ju mer man öppnar. Finns det nåt förhållande mellan grind och vajer för att detta ska funka?
Annan lösning?
Stödhjul är inte möjligt

grind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gadeberg skrev:
Finns det nåt förhållande mellan grind och vajer för att detta ska funka?
[bild]
Den övre fästpunkten måste vara rakt över gångjärnens ledpunkt för att det skall funka bra.
 
Du kan behöva en snedsträva till den lodräta stolpen så den inte sviktar.
 
-RB- skrev:
Den övre fästpunkten måste vara rakt över gångjärnens ledpunkt för att det skall funka bra.
Den övre fästpunkten på vajern, menar jag. Den måste vara rakt ovanför gångjärnen för att den inte skall slakna när grinden öppnas.
 
Är det inte enklare att köpa nya gångjärn...eller hur stor är grinden egentligen.
 
Den är sju meter. Gångjärnen som är där måste användas.
Så långt ut som handelen av gångjärnet är, där måste vajern börja? Höjden har ingen betydelse?
 
Sju meter är mycket.
Egentligen spelar inte längd och höjd någon roll.
Det som är avgörande är hur formstabil den är, samt att gångjärn och stolpe är dimensionerade rätt.
Jag har ingen erfarenhet av så stora grindar.
Förstår dock inte varför vajern skulle slaka när du öppnar grinden.
Jag gissar att punkten där vajern startar kommit fel i förhållande till infästningen av grinden i stolpen.
Har du en bild?
 
Om underlaget som grinden svänger över är någorlunda platt kan man sätta ett hjul (ca 15 cm i diameter) under änden på grinden.
 
ZipLock skrev:
Om underlaget som grinden svänger över är någorlunda platt kan man sätta ett hjul (ca 15 cm i diameter) under änden på grinden.
Tyvärr inte möjligt med hjul.
 
Sju meters (järn?)grind låter vansinnigt.

Kapa den till två delar, så att man kan öppna en mindre, lättare del.
Det mesta av de där sju metrarna har väl ingen funktion ändå.
Så breda vägar finns ju inte i hela Småland ;)
 
Det är i en lagård
 
gadeberg skrev:
Det är i en lagård
Kan inte kossorna gå en och en :)
 
Det kan kanske fungera med att fästa en motvikt i linan istället för att låta den vara fast inspänd.
Då blir det inte så noga med positionen på inspänningen.

Stora portar hänger man ju ibland på en rullbana istället för att använda gångjärn.

/ATW

Ps desto högre upp fästpunkten är desto bättre, blir det för lågt blir lasten på linan för stor Ds
 
sblixten skrev:
Egentligen spelar inte längd och höjd någon roll.
Jag vill hävda motsatsen. För vajerns del så ska stolpen vara så lång som möjligt. För stolpens del så ska den vara så kort som möjligt. Det gäller att hitta den bästa kombinationen, vilken är avhängig stolpens "böjlighet" och vajerns elasticitet.
 
Nyfniken skrev:
Jag vill hävda motsatsen. För vajerns del så ska stolpen vara så lång som möjligt. För stolpens del så ska den vara så kort som möjligt. Det gäller att hitta den bästa kombinationen, vilken är avhängig stolpens "böjlighet" och vajerns elasticitet.
Jag var otydlig. Jag avsåg utan vajer. Mitt fel.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.