Det gäller ett rum i en utbyggnad från -75. Rummet är 4x5 meter och golvbjälkarna, 50x200 c/c 60, har 4 meter spännvidd och är upplagda på mur under.
Det gamla spångolvet är borta nu pga det knarrade nåt alldeles för j-vligt. Limmat i skarvarna men inte i bjälkarna och spikat med omväxlande 3” blankspik och huggen dyckert. Mitt på bjälkarnas längd är de förstärkta med kortlingar med en snedställd regel i varje fack. Spikat lite klent så det kommer jag dra med skruv.

Nu ska vi ha 22 mm spångolv limmat och skruvat, sen foam och sen 14 mm klickparkett.

Rummet har en naturlig genomgång i hela dess längd på 5 meter ungefär 1 meter in från ena sidan. Där tänkte jag förstärka med en 45x150 på högkant i varje fack för stabilitet och undvika gung.

Är det nån har förslag på ytterligare förstärkning av bjälkarna för att undvika rörelser som med tiden kan ge golvknarr?
Jag ska lägga till att jag hatar golvknarr och golvgung. Det ska vara stabilt och ingen trädkoja.
 
Redigerat:
4 meter är för lång spännvidd för bjälkar som är 50x200, även med skruvlimmad spånskiva ovanpå. Den enda åtgärd som har ordentlig effekt är att förstärka bjälkarna i längdsled. T.ex. genom att skruvlimma en 45x195 regel i sidan på varje befintlig golvbjälke. (Samt att använda skruvlimmad spånskiva)
 
J justusandersson skrev:
4 meter är för lång spännvidd för bjälkar som är 50x200, även med skruvlimmad spånskiva ovanpå. Den enda åtgärd som har ordentlig effekt är att förstärka bjälkarna i längdsled. T.ex. genom att skruvlimma en 45x195 regel i sidan på varje befintlig golvbjälke. (Samt att använda skruvlimmad spånskiva)
Tack. Så blir det
 
Efter friläggande av bjälkarna från isolering och gammalt byggskräp ser jag dessutom att flera av bjälkarna består av 2”7 + 1”2 för att få till en 2”8. Blir lite jobb att förstärka med nya bjälkar och väga av så hela golvet blir plant och i våg men det kommer bli så bra. Avvägning med lasern har visat på närmare 2 cm höjdskillnad på golvet och när jag syftar över bjälkarna ser jag tydligt olika höjder.
 
Ja, mycket jobb är det, men slutresultatet kommer att bli väldigt bra när du dessutom vägt av golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.