Hej,

Har ett gammalt torp där skorsten behöver muras om ovan nock. Detta är snart gjort men det jag bekymrar mig över är att skorstenen är "lite" svajig. Den är ca 9.5m hög där det finns genomgående järn i golvbjälklaget mellan 1a och 2a våning, dessa är förmodligen till för att ge stöd åt en ev kakelugn (tror jag). Vid dessa järnen verkar skorsten vara "ledad". Jag ser inga sprickor i putsen utvändigt. Frågan är hur kan man staga skorsten bäst? Är det en bra lösning att slå två stag (ex plattjärn) runt skorstenen för att bulta i närliggande takstolar och takbalkar?

Tacksam för idéer och synpunkter!
 
Hej igen,

Ingen som har någon idee eller synpunkt?

Mvh
 
Om skorstenen inte är stabil lär den knappast vara tät. Provtryck innan du lägger ner pengar på reparationer...
 
Om skorstenen är murad med lerbruk så är dom väldigt svajiga, speciellt när den är så hög. Mina är ca 7 meter och uppe på taket knuffar man ganska lätt på dom.
Jag tror inte det är bra att staga upp den mot huset eftersom huset och skorstenen alltid rör sig lite olika, skorstenen utvidgar sig lite när den blir varm och ev rör sig huset också lite.
Kan du inte bara låta det vara som det är och mura om överdelen, kanske använda kalkbruk så att den också blir lite rörlig och inte så markerad gräns.
 
Den kan vara gjord av lerbruk pga att den är sedan ca 1850.

Nybyggarn - hur mycket svajar din? Min kan röra sig 7-10mm men kommer alltid tillbaka till "centrumläget", är det jämförbart med vad din kan röra sig?
 
Jag har inte mätt men det är nog minst så mycket.
 
Ok, tack för hjälpen Nybyggarn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.