Hejsan..

Behöver lite hjälp inför vintern alt. websidor där man kan läsa om vad jag söker.

Frågan e då: Vad gör vi med stäppliljorna i vinter när det börjar bli riktigt kallt och snön faller?? Ska man bara låta dom vara som dom är?? Vika ner bladen längs marken och täcka med nått??

Fråga 2 då: Klipper man ner den helt på våren så det bara kommer nya friska blad igen eller den är grön och vaknar till liv igen vid våren?
 
... jag har för mig att stäppliljorna väl klarar vinter utan skydd ... åtminstone hade jag väldigt höga stäppliljor då jag bodde i Norrbotten ... finns det ömtåligare typer?
 
Vet ej om de finns fler olika.. ja olika sorter finns ju men om dom e olika tåliga vet ja inte...


Ingen annan som vet??
 
Menar du Ligularia? Jättestäpplilja med stora gula spiror till blomma? Den är tålig och klarar vintern utan skydd. Det kommer nya fina blad nästa säsong.
 
Det jag finner i Kulturväxtlexikon är det latinska namnet Eremurus som jag gissar att du menar. Om vi utgår från att det är rätt växt så finns det 7 sorter. Den som jag känner mest till är Eremurus robustus Jättestäpplilja, 1,5 - 2 m hög. Det finns rosa och gula blommor förutom den vita som hag har. Växten härstammar från västra Asien-Centralasien, hör tíll familjen liljeväxter som finns i ökentrakter (Växternas Namn Corneliuson).
Enligt mina odlarvänner skall den stå torrt och utan höstväta vilket tar död på löken. Jag har min nära husväggen (zoon 4) dit regnet inte når. Den kommer tidigt på våren med långa amaryllislika blad. När knoppen kommer vissnar bladen ner och blomställningen torkar så småning om in av sig självt.

En fundering är om det kan vara Yucca filamentosa palmlilja (Ö och C USA) hör tíll agavesläkten, som har en kortare blomställningmed hårda lancettlika blad. Är det en sådan har jag bara sett den ute i zoon 1. Den skall man inte klippa några gröna blad på. Min tar jag in i förrådet på vintern.
 
Boktoken skrev:
Menar du Ligularia? Jättestäpplilja med stora gula spiror till blomma? Den är tålig och klarar vintern utan skydd. Det kommer nya fina blad nästa säsong.
Nä det är inte Gullstav (Ligularia stenocephala). Våra har smala långa blad.. inte stora runda som Ligularia har..

Vi har precis fått dom så vi vet inte vad det blir för färg eller utseende på blommorna.
Den har inte hårda blad som .Yucca filamentosa, bladen ser lika ut som Robustus faktiskt, är just nu ca 45-60cm långa.
Är faktiskt ett par intorkade blomställningar längst ner på den (avklippta sedan tidigare).
Då låter vi dom bara vara i vinter utan att göra nått så får vi se vad det blir av dom.
 
Du har gjort mig sömnlös - åtminstonde en stund- så har jag spanat runt här hemma och funderat. Kan det vara daglilja som du har tro? Hemerocallis finns i en massa varianter. De har 1 - 2 cm breda blad som är ca 60 cm höga. De bildar stora tuvor med tiden. Frökapseln är långsmal och har tre lober/hålrum med frön som liknar små svarta ärtor. De finns i en hel massa namnsorter som tex Stella de Oro, en låg gul variant.
En annan lilja är grönliljan Zigademus elegans, 1 cm breda blad men en hel massa små stjärnformade fröställningar på en 40 cm hög stängel.
Nästa tips är gräsiris. Iris graminea. En likadan tuva med blad som daglilja men en 20 cm hög stängel med en nästan äggrund frökapsel på, även den 3-loberad.
Alla förslag är perenner som tål alla zooner vad jag vet så låt bladen sitta till våren och städa när vårsolen jagar ut dig. Spännande att höra vad det blev av din gåva.
 
Jättesvårt detta. Jag ska göra så när jag kommer hem att jag ska ta ett par bilder på bladen och så lägger jag upp dom här så kan vi se om vi kommer på nått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.