Hej
Jag tänkte prova att göra en stänkmålning på en panel som jag målat med linoljefärg. Jag undrar om ni som gjort det har några bra råd eftersom jag hört/läst så mycket olika saker. På något ställe läste jag att det bästa med linoljefärg var att sprätta dit prickarna genom att "skjuta" färgen med penselns borst nästan som en slangbella (hoppas ni förstår). Det måste väl ge väldigt små prickar, eller? Är det bättre att använda en liten viska av småpinnar och göra på "vanligt" sätt? Och ska man förtunna färgen med olja eller balsamterpentin eller är den bättre som den är? Man vill ju inte att prickarna ska rinna men ändå inte ha för seg färg. Ge mig gärna lite tips innan jag börjar provstänka och blanda färg. Era bilder på stänkmålade ytor vore också jättekul att se.
Hälsn Binne.
 
Hmm..är det inte någon som har något tips? Jag skulle gärna vilja höra lite om hur ni gjot och i vilka färgkombinationer för att få lite mer inspiration.
Man vill ju inte att det ska bli misslyckat när jag lagt ner så mycket jobb på ett bra underlag.
Har stänkmålat förut, men bara i ett uthus och med "vanlig" färg. Känns lite mer allvarligt nu när man ska måla i hallen där alla ser....
Binne
 
Jag har själv aldrig stänkmålat med linoljefärg men jag skulle tro att det som är problemet om du inte spär ut färgen är att det blir små bubblor eller förhöjningar där prickarna hamnar eftersom färgen är så fast och troligen inte flyter ut så mycket. Med andra ord skulle nog panelen bli knottrig. Skulle jag stänkmåla med linoljefärg skulle jag spä färgen med terpentin och sen testa på något annat först. Då vet du när du har lagom rinnig färg.

Prova då oxå att använda både viska och pensel och se vilka prickar du gillar bäst. Kanske kan du använda båda sorterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.