Har gjort en tillbyggnad till huset som är putsad enligt konstens regler. Nu vill vi stänka huset för att få en skrovlig yta som passar till resten av huset som oxå är stänkt för hand.

Hur fungerar det att stänka huset när det är munusgrader och nederbörd?

Byggaren säger att det går bra och att vi skall ta en pressening runt fasaden med en fläkt till det har torkat. En annan byggare jag känner säger att han aldrig skulle göra det på vintern.

Själv är jag nybörjare och har ingen aning, nån som kan ge nåt bra råd?
 
F
Spontant utan att ha nån kunskap om det så är det helt säkert omständigare, osäker processkontroll, större risk med att det fryser och dyrare på vintern.
 
Är det ingen panik, så vänta tills det är varmare.
Det går säkert att göra som din byggare vill och sätta presenning runt + värmeflät, men detta blir bara extra meck.
 
En bekant fick sitt hus putsat mitt i vintern på detta sätt. De som gjorde det var ett lag polacker som han hade haft att göra med förut (han är arkitekt) och visste var duktiga - och puts är ju mycket vanligt i Polen. Hur som helst, de gjorde precis som din byggare säger och det gick bra.
 
Självklart så kan man göra på så sätt, varför skulle man inte kunna göra det? Vädertäck fasaden och kör med diesel/gasol värmare, det blir riktigt varmt och skönt! Vi putsar hus nu och idag hade vi -10 grader ungefär, gubbarna står utan jackor till och med så det är så varmt och skönt så!!
 
Det ar klart det gar men ar det verkligen sa brattom att det inte kan vanta tills i var? Da slipper du hyra av extra material och branslet till varmemanicken. Det beror iofs. ocksa pa vad du har for material i bruket.
 
putsar du när det är minusgrader ute så blir putsen som socker eller mjöl dvs du skrapar av det och det släpper.man måste göra om hela arbetsutförandet från början och det kostar dubbelt upp ungefär.
man ser att putsen är torr men den är inte det på insidan.
sommartid torkar det snabbare men man måste ändå vänta 1 vecka innan man kan måla på.
du kan ju täcka in med byggnadsväv på ställningen, men ska du ha varmluft med fläkt så måste du värma upp i minst 12 timmar och det kostar !!!
har varit med att fläktarna slutade fungera på kvällen på en fastighet (det var någon som drog ut el-sladden) och fick göra om ca 200m2) så det kostar : arbetskraft, material, bortforsling mm osv
så vänta till april
 
AnneFi
Min sambo gör det på sitt arbete för att chefen säger åt honom det.
Han Hade aldrig gjort det till sig själv dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.