Hej,

Vi ska bygga hus nu under vintern och i vår är det dags att sätta upp staket runt tomten då vi har hundar.

Jag vill helst inte gjuta med betong, och undrar därför hur stabilt ni upplever stängsel som är satta med markskruv/jordankare eller liknande? Dels är det ett större jobb att gjuta med betong, men också tänkter jag på nästkommande ägare som kanske inte vill ha staket runt tomten (det är ju inte så snyggt med stängselstaket, oavsett om man har häck invid eller inte).

Vi har hundar på ca 30 kilo (2st) som kommer att hoppa mot staketet, det går nämligen både hundar och höns precis vid granntomten och då vi aldrig har tränat på att uppföra sig runt höns och staket så ser jag det som en självklarthet att de kommer hänga på stängslet, i alla fall till en början!

Är det ett måste att gjuta med betong för att få ett stabilt stängsel?
Är det någon som satt viltstängsel och hur håller det i så fall mot era hundar?

Har även sneglat lite på detta, är ju ett billigt alternativ för övrigt:

http://www.stangselbutiken.se/sv/traedgardsnaetpaket/traedgardsnaet-100m-paket.php

Tack på förhand!
 
Jag skulle nog gjuta plintar till staketet för jag antar att ni inte bara ska bygga nytt och flytta direkt utan att ni ska bo länge på platsen ?
Hur har du tänkt höjden på staketet ?
Vet ju inte vilken sorts hund du har men min schäfertik kan då hoppa högt om det krävs och om hon vill.
För kommer hundar inte under / genom staket så försöker dom hoppa över om det finns något spännande på andra sidan.
 
Vi har tänkt sätta 150 cm högt, vi har tre hundar men en mindre modell som jag inte oroar mig för, och den äldre damen skulle aldrig falla sig in att hoppa över! Det är mellantjejen som är lite full i fan men tror att hon håller sig inne på 150 cm så länge vi är med utomhus. (Familj som bor bredvid och har höns så vi har lite koll på när de är ute eller inte).

Ja, gjuta är såklart det optimala, men skulle vilja höra erfarenheter från någon som har ett stängsel utan att ha gjutit fast det!

Vår förhoppning är att bygga nytt igen om 5-10 år, dock kan det ju hända att vi trivs så pass bra att vi blir kvar iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.