Någon som vet eller kan gissa sig till en rimlig summa för vad det kan kosta att stängsla in en trädgård på ca 5 396 kvm. Med stängsel ca 1,5-1,8 m högt?

Alternativt 70% stängsel och resterande staket.?

Om jag anlitar någon att göra det inkl material?

eller enbart material?
 
räkna ut längden på ditt stängsel först....
kolla materialpriser med hjälp av google ...
 
Jajo, jag håller nog med gaia.. Lite svårt att räkna ut om du inte vet hur långt ditt stängsel är.. En helt fyrkantig tomt behöver du väl 300 meter till ungefär, medans en halvmeter bred tomt kräver drygt 2,1 mil stängsel (om min fredagshjärna inte redan tagit helt helg?).

Så, som gaia skriver, räkna ut längd, bestäm dig för stängsel och sök på nätet.
 
Håller med till 50%. Längden måste vi ha.
Men vad det kostar att få någon att göra det är nog svårt att googla sig till.
 
PerJohan skrev:
Jajo, jag håller nog med gaia.. Lite svårt att räkna ut om du inte vet hur långt ditt stängsel är.. En helt fyrkantig tomt behöver du väl 300 meter till ungefär, medans en halvmeter bred tomt kräver drygt 2,1 mil stängsel (om min fredagshjärna inte redan tagit helt helg?).
...och en cirkulär klarar sig på 260 längdmeter.;)
 
Man blir ju onekligen lite nyfiken på varför man vill ha ett så högt staket runt ett så stort område?

Innan du ger dig in på kostnaden så kan det kanske vara bra att kolla så inte kommunen eller länstyrelsen har synpunkter. Du får ex. i många fall inte sätta upp staket som hindrar tillgång till strand.
 
Han eller hon vill göra ett försök att stänga ute dessa fantastiska trädgårdsmarodörer som brukar benämnas, rådjur......

Kör själv med elstängsel runt stora delar av tomten.
 
Vi gjorde ett staket som var såpass långt. Materialet kostade 50.000 och arbetskostnaden 40.000. (polacker 100:-/h = 400timmar = 50 arbetsdagar). Ett stängsel är lättare att sätta upp och borde därmed bli billigare.

Mvh

Stefan
 
roli skrev:
Han eller hon vill göra ett försök att stänga ute dessa fantastiska trädgårdsmarodörer som brukar benämnas, rådjur......

Kör själv med elstängsel runt stora delar av tomten.
Elstängsel, hjälper det mot rådjur (och älg kanske?) Upp med bilder, börjar tröttna...
 
Har samma problem. 200 thujaplantor gick åt i vinter + stora delar av gräsmattan. I förra vecka dundrar en älg in på tomten också. Stängsel typ gunnebo är effektivt men ganska dyrt samt jobbigt att sätta upp. Har kollat upp att det finns ett stängsel som kallas katt och rådjursstängsel som är av plast och lättare att sätta upp. Det ska säljas bl. a på Granngården. Har tyvärr inte hunnit att kolla på stängslet eller kollat priset. Elstängsel är effektivt men måste sättas upp nära skyddsobjekten. Eftersom jag vill skydda hella trädgården kommer jag att välja rådjurstängslet om det visar sig vara bra.
 
Hej,

Grannen har satt elstängsel runt sitt hus. Tanken var att hålla hunden inne på tomten samt vilt ute. Inget av det har fungerar. Rådjuren hoppar 1.80 högt och hunden bryr sig inte om en liten elshock.
Så stängslet måste vara över 1.80 samt att det måste vara tätare än 40cm mellan linorna, annars hoppar rådjuren imellan.
Sedan vet jag inte om det är tillåter att hägna in sitt hus med elstängsel? Någon som vet vad lagen säger?

Mvh Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.