Har en markvärmepump och undrar om man ska stänga av den under sommartiden när betong sulan ej behöver värmas upp ?
 
Har du ingen varmvattenberedare kopplad till pumpen?

Det är en fördel att den är igång, då vissa komponenter kan fastna t.ex. cirkulationspump.
 
Jag stänger av elpatronen sommartid.
 
lastkaj skrev:
Jag stänger av elpatronen sommartid.
Det är väl ingen risk att den aktiveras på sommaren, förutom vid legionellabränning.
 
Jag ställer om till enbart varmvattentillverkning under sommaren. Annars går värmen onödigt igång nattetid då värmepumpen är inställd för att värmeproducera när utetemperaturen är under 12 grader.
Det är ingen fara när det gäller cirkulationspumpen då värmepumpen har serviceautomatik och kör igång cirkulationspumpen med jämna intervaller. Tror det är varannan vecka. Jag tycker att de flesta modernare maskiner borde ha denna automatik. Thermia har det i a f.
 
Linnex skrev:
Jag ställer om till enbart varmvattentillverkning under sommaren. Annars går värmen onödigt igång nattetid då värmepumpen är inställd för att värmeproducera när utetemperaturen är under 12 grader.
Det är ingen fara när det gäller cirkulationspumpen då värmepumpen har serviceautomatik och kör igång cirkulationspumpen med jämna intervaller. Tror det är varannan vecka. Jag tycker att de flesta modernare maskiner borde ha denna automatik. Thermia har det i a f.
Är pumpen avstängd fungerar väl inte automatiken...eller?
 
Plexus skrev:
Är pumpen avstängd fungerar väl inte automatiken...eller?
Värmepumpen är inte avstängd utan jag ställer om den till att enbart arbeta med varmvattenproduktion. Värmepumpen kommer då med jämna intervaller serviceköra cirkulationspumpen för att den inte skall beka ihop under sommaren.
 
jag låter min vara på som normalt helatiden. man kanske kan spara 100kWh på att slåav/växla till endast vatten, men jag tror inte man kan spara mer än så
 
Plexus skrev:
Det är väl ingen risk att den aktiveras på sommaren, förutom vid legionellabränning.
Vid dusch eller bad så går elpatronen på för att snabba upp varmvattenvärmen. Säkert är det inga enorma belopp jag sparar på det, men många bäckar små som min farmor säger.
 
Jag ser ingen anledning att stänga av pumpen. Utetempen är ändå så hög att pumpen inte behöver värma radiatorvattnet - den går således inte ändå annat än för att värma varmvatten.

Skönt med saker som sköter sig automatiskt....
 
Ok tackar.
Jag kanske ställer in den på endast varmvatten . Eller så låter jag det hela gå.
Jag har en separat cirkulationspump så den får gå och dra runt vattnet på nedre plan.
 
Min maskin reagerar på innetemperaturen. Det kan vara hur kallt som helst på nätterna utan att den startar om det bara är varmt inne.
Stänger aldrig av den m.a.o.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.