Hejsan
Under alla tidigare år har vi reglerat på elementens termostater, eftersom jag levt i någon uppfattning om att ifall jag öppnar alla termostater så kommer det bli 24 grader varmt och en fjärrvärmeräkning som heter duga. Termostaterna har väl varit inställda på ca 3. Då har vi haft mellan 17-18 grader på vintern.

Nu råkade jag prata med en tekniker från fjärrvärmebolaget, och han nämner att man ska ha alla termostater vidöppna på elementen, och istället styra tempen från centralen. När man har öppet alla termostater så utvinner du maximal värme per betalad kWh. Annars utvinner man inte maximal energi utan en del av det man betalar för "åker tillbaka"?

Så under alla år har jag trott att vi sparat pengar genom att strypa elementen via termostaterna så att det inte blir för varmt. Men vi har egentligen gjort helt fel?

Hur som helst så prövar jag hans tips, och kör alla termostaterna helt öppna på boningsplanet sen någon månad tillbaka.
Tänkte att nu blir det säkert jättevarmt, men nädå. Temperaturen är densamma i huset på ca 18 grader. Men centralen har bara en utomhusgivare vad jag vet. Så hur vet den att det inte ska bli varmare än 18 grader inomhus?

Det ska bli spännande att se räkningen för november sen. När vintern är över sen, tror ni jag kommer kunna se någon tydlig skillnad jämfört med tidigare år?
 
Det är värmekurvans inställning i reglercentralen som du måste ändra beroende på vilken innetemperatur du vill ha vid en viss utetemperatur. Reglercentralen ska vara väl inställd. Sedan kan man ha termostaterna som komplement om det blir övervarmt t.ex. pga solinstrålning eller man bakar i ugnen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är värmekurvans inställning i reglercentralen som du måste ändra beroende på vilken innetemperatur du vill ha vid en viss utetemperatur. Reglercentralen ska vara väl inställd. Sedan kan man ha termostaterna som komplement om det blir övervarmt t.ex. pga solinstrålning eller man bakar i ugnen.
Ah tack, bra förklaring!
Har en braskamin som jag stödeldar lite med då och då. Nu blev det ju hiskeligt varmt snabbt med brasa och elementen på full värme.
Behöver jag gå och strypa alla elementen via termostaten varje gång jag tänkt elda i några timmar?
 
N naikon skrev:
När man har öppet alla termostater så utvinner du maximal värme per betalad kWh. Annars utvinner man inte maximal energi utan en del av det man betalar för "åker tillbaka"?
Man betalar bara för den energi man förbrukar.
Man betalar för difftemperaturen multiplicerat med flödet.
 
N naikon skrev:
Behöver jag gå och strypa alla elementen via termostaten varje gång jag tänkt elda i några timmar?
Nej, du ställer in termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Då kommer de att strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex braskaminen.

Det är egentligen tre steg som bör göras.
Steg 1, injustering av förinställningen på varje radiator, så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator. Difftemperaturen bör vara 7-10⁰ över radiator och ca 5⁰ på golvvärmeslingor.
Steg 2, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan.
Steg 3, montering och injustering av termostaterna.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Braskamin ger snabbt väldigt mycket värme och sedan ingenting när den svalnat. Fungerar ganska dåligt för att värma en modern välisolerad bostad. Blir snabbt övervarmt. Det är bättre med en kakelugn som ger lagom med värme under väldigt många timmar efter varje eldning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.