Har spanat in ett trevligt hus i närheten från tjugotalet. Dock är det torpargrund utan inspektionslucka och där man har spikat igen (suck) ventilationen. Jag tippar på kraftiga mögelangrepp och trolig röta, samtidigt så har ena sidan av grunden satt sig.

Grunden känns lättare att ordna genom att gräva och gjuta om. Golvet på nedervåningen tippar jag på är bara att såga upp och slänga ut. Men hur sjutton gör man med bjälklaget ifall detta har börjat ruttna? Huset är två våningar, hur ska man kunna lyfta upp detta för att fixa dessa problem? Rent praktiskt hur gör man vid byta av bjälklag i såna här byggnader om själva bottnen har börjat ruttna?
 
Jag tycker du ska börja med att kolla upp hur det egentligen står till innan du funderar för mycket =)
Det är inte säkert att det behövs så drastiska åtgärder
Antar att det är ett hus som är till försäljning, tycker du ska kräva att få såga upp (om det är enklast) en inspektionslucka för att undersöka grunden. Det borde väl finnas en garderob eller något liknande utrymme där det går att göra på ett bra sätt. Utan möjlighet att kontrollera får man såklart räkna med det värsta vid ett köp...

Sen behöver det inte vara så illa som du tror. Vi hade precis samma situation, där hade blindbotten rasat ner (antagligen pga ökad fukt som gjorde att sågspånet tog upp vatten och blev tungt). Vi var oroliga, men det var dock inga mögelangrepp på bjälklaget och bara en bjälke som delvis var rutten och behövde bytas ut, på det hela inga större problem.

Vad menar du med att gräva och gjuta om grunden? Grundmuren eller planerar du att fylla grunden med betong (usch... =)

Nu är jag bara en amatör och anlitade snickare till de mer kvalificerade delarna av vårt golvbyte, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem att byta bjälklaget utan att lyfta något. De bärande väggarna vilar väl på grundstenar/grundmur så de behöver du inte lyfta för att jobba med bjälklaget. Även om syllen skulle vara skadad tror jag det är ett standardjobb för en duktig timmerman.
 
Nej jag ska inte fylla grunden med betong! :)

Men då den har satt sig för mycket i mina ögon så måste vi lyfta upp huset och gjuta om åtminstone delar av grunden för att få det ordentligt gjort.

Sen visst bör man kolla upp mer noggrant innan man går igång helt men är nyfiken på hur man skulle göra rent praktiskt. Ifall bärande väggar står på ruttet material. Hur tusan byter man sådant material? Och hur ska man kunna lyfta ifall det har ruttnat?

Visst finns det proffs som gör sånt men om ingreppen är så stora att kostnaderna drar iväg då är det ingen vits för oss att köpa utan då går vi vidare helt enkelt. Är det rimliga ingrepp så kan man troligen dra ner priset på objektet och komma undan på så sätt.
 
Ok, då är jag med! Att gjuta om grunden för att räta upp huset låter vanskligt, är det mycket snett? Lite sneda väggar tycker jag bara är charmigt men jag vet ju inte hur ditt hus ser ut, det kan jag ju vara mycket värre än så. Är alla golv mm inomhus också mycket lutande?
Risken är att du får massa extra problem med t.ex fönster om du försöker räta upp. Är du säker på att det inte är timmerstommen som har sjunkit ihop på någon sida?
Är grunden helt gjuten eller är det en stengrund som någon har täckt över med betong/cement?
Går det se vad som är anledningen till att huset har satt sig? Om det är dåliga markförhållanden kanske huset fortsätter att sjunka...

Om väggarna inte står på någon typ av grundmur så är de nog inte bärande? Det går att byta syllstockar om de är helt ruttna, jag tror man får lyfta i knutarna med domkraft. Är inte hela syllstockarna dåliga kan man göra en halvsulning eller byta mindre delar. Även om man kan fixa mycket själv så skulle jag rekommendera en kunnig timmerman för reparation av själva syllen, det är viktigt att det blir rätt!
 
Det är stengrund som man sedan har gjutit på, i hörnet där man ser hur betongen har knäckts och sjunkit så har även golvet och ytterpanelen sjunkit ned, det var märkbart när man var inne i huset att det lutade ner i det hörnet. Inte så att hela huset lutar, utan att ena hörnet sjunkit ned. Kanske 3x3m som lutar ned. Tillräckligt störande för att vi inte ska vilja ha det så :).

Och visst har du rätt i att om det blir så komplicerat som du beskriver så kommer vi ta in kunnigt folk. Det mesta hade vi tänkt kunna ordna själv dock. Det som oroade mig var dock kostnader för grunden och intilliggande material.
 
Jag fick för mig att stommen var liggtimmer och utgick hela tiden efter det, men är ju inte säkert.

Det känns som att med en stomme av liggtimmer vore det konstigt om bara ett så litet parti sjönk ner. Vet du vad det är för stomme i huset?
 
Inte den blekaste, annat än att det är av trä. Sen hur stommen är utformad är ju mer osäkert.
 
Viktigt är god marginal på huspriset så att ni räknar med jobbet som krävs för att få det i ordning. Starka nerver, mycket fritid och stor entusiasm rekommenderas också. Men om ovanstående förutsättningar finns så löser det sig nog :)
 
Försök få tag på någon duktig timmerman som kan titta på huset innan ni bestämmer er! Det finns duktiga besiktningsmän också men risken är att ni får en besiktningsman som inte har någon kunskap eller intresse för gamla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.