Har en Mitsubishi luft-vatten värmepump.
Finns det någon risk med att stänga av cirkulationspumpen när värmepumpen är igång?
Tänker det som ett enkelt sätt att stänga värmen med ett relä.
 
Då får VP hicka och storknar, löser säker på högtryck, eftersom kompressorn inte blir av med värmen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V
X xl15 skrev:
Har en Mitsubishi luft-vatten värmepump.
Finns det någon risk med att stänga av cirkulationspumpen när värmepumpen är igång?
Tänker det som ett enkelt sätt att stänga värmen med ett relä.
Seriöst varför skulle man
Ska man jaga kwh så finns de väl ändå gränser
 
X xl15 skrev:
Har en Mitsubishi luft-vatten värmepump.
Finns det någon risk med att stänga av cirkulationspumpen när värmepumpen är igång?
Tänker det som ett enkelt sätt att stänga värmen med ett relä.
Nej gör inte det, men du kan spärra elpatronen.
 
Ok, tack.
Då lägger jag ner det
Anledningen att jag inte vill lura pannan på det vanliga sättet med motstånd är att displayen har pajjat så jag ser inga värde.
 
Lägg ut en förfrågan Sökes till din VP med alla data. Det finns säkert någon med en heltrasig VP. Kanske fråga någon som installerar VP med kan ha nys om något.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Seriöst varför skulle man
Ska man jaga kwh så finns de väl ändå gränser
Det är inte cirkulationspumpen i sig jag vill spara ström på.
Det är för att inte värma huset när elen är som dyrast. Tänkte att utan cirkulationspump minskas effekten kraftigt.
 
J jonaserik skrev:
Lägg ut en förfrågan Sökes till din VP med alla data. Det finns säkert någon med en heltrasig VP. Kanske fråga någon som installerar VP med kan ha nys om något.
Bra idé. Tack. För ett nytt kretskort ligger på 10000:- över disk.
 
:devilish::devilish::devilish: Rena rånet . Du kan prova att byta kondensatorerna på kortet, byt alla, ett inte ovanligt fel på kort i VP. lite mickel men går, Fota kortets detaljer så kan du få svar vad som är vad.
 
Jag vet var kretskortet är sönder.
Jag skulle bygla två plintar för att inaktivera värmning (enligt manualen).
Slant och lyckades kortsluta displayens utgång (två plintar).
Fick tag i en ny display med förhoppningen att den var trasig.
Men det är utgången på huvudkortet som är kass. Går säkert att laga, men jag kan inte plocka ner pannan nu när man behöver värme i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.