Hej, jag tänkte höra om någon har ett bra tips på hur man skulle kunna sätta för fönsterna på natten (men enkelt att ta bort på dagen) så det blir helt tätt på ljusinsläpp. Har problem med detta vid sommarstugan. Då vi har vita vägga inne och solen går upp så den skiner in, så blir det ju som att tända en lampa i rummet :)

Har idag rullgradiner som vi "tejpar" i kanterna, och lägger tröja upptill, men det blir ändå inte riktigt tätt, så jag funderar på att göra någon typ av skiva, man kan sätt inne i fönsterkarmen, men vet ej riktigt hur jag skulle fästa den i så fall.

Så tänkte höra om det finns någon med bra/smarta ideér hur man kan lösa detta, så tar jag tacksamt emot förslag
 
Har ni riktiga mörkläggningsgardiner (rull) ? Sitter dom i fönsterramen eller utanpå? Måla sovrummet i en mörk kulör.
 
Ja det är riktiga rullgardiner för mörkläggning och de sitter utanpå så de kommer så nära fönsterkarmen som möjligt. vad vi behöver är ett tillägg till dessa rullgardiner. Det finns ju möjlighet att sätta upp mörkläggningsgardiner med, men vill helst undvika att göra fler hål i väggen/taket då stugan är väldigt liten, och har många fönster. Därav min tanke på att göra en typ liten skiva som man kan stoppa in i fönstret, eller som kan stå på fönsterbrädan och täta mot karmen. Dock vet jag inte ritkigt hur jag skall fästa den på ett bra sätt i så fall.

Antingen kan man ju sätta kardborre på karm/skiva, alternatvit skall man ha något som låser fast skivan
 
Jag har haft masonitskivor som jag har ställt inne i smygen när frugan har haft nattpass och vill sova på dagen. Blev kolmörkt. Förvarades under sängen. Lite omständigt jämfört med rullgardin såklart.
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Det är lite så jag funderar på att göra. Fäste du dem på något sätt då, eller hur löste du så de håller sig på platsoch ev inte glipar någonstans?

Masoniten blir väl 100% tät på så sätt va?
 
Jag sågade noggrannyt och lutade dem in mot fönstret. De sög nästan fast av sig själva. Fäste dem inte på något sätt. Blev väldigt tätt tyckte jag.
 
Gör som i Sydeuropa och sätt riktiga fönsterluckor på utsidan så minskar du ljus- och värmeinsläppet markant. I kombination med din befintlig rullgardin borde det bli betydligt mörkare. Du kan samtidigt få huset svalt och skönt sommartid.
 
Okej. Jag tror dock jag behöver sätta något så jag vet att de håller sig på plats. Men man kan ju alltid testa utan först.

Fönsterluckor är inget jag vill lägga pengar på, då detta hus är gamlat och inte permanent boende, annars hade det varit en god idé
 
Kom på att jag skulle kunna sätta en mjuk isoleringslist inne i smygen och luta masoniten emot. Då behöver det ej var superrakt sågat heller då den kommer täta ev springa som skulle kunna uppstå vid sågning. Kanske inte det snyggaste att ha en list där, men garanterat effektivast
 
Jag hjälpte en av mina grannar som hade samma problem, då han hade vädringsventil så gick det inte bara att ställa en skiva då den föll p.g.a luftströmmen, vi löste det genom att sätta magneter på skivan och en vitlakerad tunn bricka på fönstret. Sitter bra och är lätt att lossa på dagen och syns inte om man inte står väldigt nära.
 
Jag har haft samma problem. Jag löste det med små neodymiummagneter som jag fäste på väggen och magneter med knopp som jag klämmer fast rullgardinen med. Det har funkat perfekt i två år nu.
 
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
D09
Bild på fönstrena/ problemområdet?
 
Magneter, har jag ej tänkt på. Det var ett bra tips och skall kollas upp
 
tommib
Vi har rullgardin kombinerat med tjocka mörkläggande gardiner som tar det som kommer på sidan. Tyvärr behövde vi dubbla gardiner då IKEAs ljusa mörkläggande gardiner inte är det. Vi har således ett par mörka bakom.

Det läcker lite ljus på ovansidan av rullgardinen, men det är såpass lite att det inte är ett problem för oss. Om det skulle vara det skulle jag sätta en bit tjockt filttyg som får ligga mot rullgardinens ovansida och klämma fast detta med en list mot väggen.
 
  • Gilla
BennyHaljarp
  • Laddar…
Vi har kört på den varianten tidigare och skärmade av rum. Problemet är att vi har haft IKEA's ett par mörkläggande från tidigare, och de är verkligen täta, dock så täta att de även stoppar ventilationen mellan rummen. Så det blev inte bra. Sen vill jag helst inte göra fler hål i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.