Hej,
Jag har ett utrymme om ca 50m2 (källare/krypgrund) som har hålsten som vägg och betonggolv som antagligen inte är gjutet på tillräckligt tjock isolering. Utrymmet har fyra ventiler 15*!5 cm varianten och det är ganska fuktigt i utrymmet, speciellt på sommaren. Ska jag sätta igen ventlierna på sommaren för att minska fukten i utymmet? Jag ska sätta en avfuktare där också ska jag tillägga. Vi har haft mögelproblem med fukt som sugit upp genom bjälklaget och in i våra flyttkartonger som stod direkt på golvet ett helt år. Nu är allt organiskt upplyft men det är som sagt fuktigt i utymmet.
:)
 
Öka ventilationen. Fukten måste vädras ut.
 
Nja, inte riktigt så lätt att bara vädra, gör du det sommartid kommer du att få in mer fukt så att kontrollera luftcirkulationen är viktigt. Ska du stoppa in en avfuktare bör du täta grunden annars får den ju bara mer fuktig luft att avfukta. För att minska temeraturskillnaderna mellan inne i grunden och ute om sommaren (mindre temp skillnader, mindre vatten kan fällas ut ur den varmauteluften och avfuktaren behöver jobba mindre) Det an det vara en ide att isolera källargolvet (beror på vad du har idag mm mm), om det kommer mycket fukt ur marken kan det vara ide att lägga plast på golvet i grunden. Vad du ska göra beror på dina omständigheter i detalj och det finns antagligen flera åtgärder som förbättrar situationen.
 
Snaskpelle har rätt. Detta ämne har diskuterats många gånger de senaste åren, så sök efter orden torpargrund och varmgrund (den lösning vi valde för att lösa våra torpargrundsproblem) och senare de lämpliga ord du hittar i dessa inlägg i detta forum. Åtgärder i torpargrunder lätt kan leda till resultat tvärt emot det du förväntat dig, men allt detta finns behandlat i tidigare diskussioner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.