Tjena,
Är det någon som har erfarenhet av att bygga om en öppen spis? Tänkte testa att mura igen framsidan (med en öppningsbar lucka, så klart) för att begränsa tilluften. I nederkant tänkte jag sätta ventiler för att kunna reglera förbränningen. Detta borde göra min spis betydligt mer effektiv, då den idag ryker in en del samt mest ger strålningsvärme.
Det framgår inte så tydligt av bilden, men spisen är ganska djup och bygger dryga metern ut i rummet. Om det går som jag tänkt mig borde hela alltet bli varmt och då värma upp rummet mycket mer.
 
  • Mobile Photo 26 aug 2010 15 24 40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Om du vill ha ut mesta möjliga effektivitet så ska du montera in spisinsatser, typ Energikassetten, Nibe mfl.
Om det ryker in när du eldar nu, så har du för dåligt drag. Är skorstenskanalen fri? Har du tillräckligt med tilluft till rummet? Du måste ha någonstans där frisk luft kan komma in, tex en väggventil.

Jag är inte säker på att din idé kommer att fungera, fast någon kanske kan överbevisa mig. Har du problem med draget, så lär det inte bli bättre utan det kommer att sota, om du stryper luftfödet ytterligare.

Jag har monterat Energikassetten med insatsrör i mina två öppna spisar, och jag är helnöjd
 
Ok, tänkte slippa montera insats.
Det är en helstenskanal och den är fri. Tilluft till rummet finns det gott om. Spisen står dock i källaren och det är en lång väg för röken att färdas, kanske därav ryk problemet.
 
Om du stänger för öppningen kommer teglet att bli mycket varmare. Givetvis får du bättre värmeutbyte, men det är inte säkert att det är bra för spisen. Teglet är inte eldfast och det kanske vittrar och spricker av värmen. Jag gissar att du eldar ganska sällan i den. Det kan vara därför det ryker in. Det kan vara drag åt fel håll genom skorstenen om den är helt kall, och då är det besvärligt att tända utan att det ryker in. Om det är problemet så kommer det att kvarstå även med luckor. Så även med insats. När draget väl är igång så skall det inte ryka in om du eldar ordentligt. Jag tror att insats är ett säkrare kort.

Erik
 
Insats funkar bäst..Då får du ju varmluftskanaler runt själva härden...Och glasluckor du kan njuta av elden genom..
 
Min moder har en stor öppen spis, hon hade till en början inmurade glasluckor, fina och man såg brasan, efter något år sotade de dock igen om sprack. Så då svetsades de igen helt. Men det går att ha dem öppna fullt för att "se elden" men ofta är de halvstängda. Spisen ger fantastisk värme, hela huset är 25c efter några timmar, sista man gör på kvällen är att slänga in en klabbe och stänga luckorna helt. Då är glöden kvar på morgonen)
 
Tack för all input!
Jag har köpt en glaslucka och murat in den, se bild.
Det som hände var att hela spisen blev varm, förbränningen blev perfekt.
Och spisen var varm i c:a ett dygn.
Däremot är jag inte helt nöjd ändå. Det blev lite för "trögt" i och med att den är så massiv så tar det ett tag innnan den blir varm, så nu har den byggts om igen...
Återkommer med mer info efter test :)
 
  • IMG_1048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Hej!

Hur har det gått med spisen?
Jag är i samma tankar. Känns onödigt att köpa en hel insats, när murningen redan finns där. Dessutom finns täljsten monterad på sidorna i spisen.

Vart hittade du din lucka?

Mvh Andreas
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Jag byggde om spisen genom att dra ett cortenrör c:a 170mm i diameter från vänstersidan och ut/uppåt på framsidan. På vänster kanten monterades en vanlig ventilations fläkt och nu kommer värmen direkt. Däremot är hela spisen för stor och har för mycket inbyggd tröghet, (jämfört med den lätta murspis från Keddy som vi har på övervåningen). Man kan elda hårt i den och den håller värmen mycket länge, men funderar ändå på att bygga om den någon gång i framtiden. Om din spis inte är lika tjock i godset som min kan jag absolut rekommendera att testa. Luckan köpte jag från en firma som heter Beterma.
http://www.betermasverige.se/eldstadsprodukter/spisluckor

Lycka till!
 
Ok, min är ju inte lika tjock, så man kanske testar.

Hur gjorde du för att få drag i den? Satte dit något spjäll?
 
Drag var inget problem alls, använder det befintliga spjället till att minska utflödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.