Hej.

Vi har garage under huset som vi inte använder. Vi tänkte mura igen garageporten och fylla garageuppfarten med jord till samma nivå som övriga tomten. Det handlar om kanske 3 meters garageuppfart. Vi tänkte samtidigt bygga en trappa som går till en befintlig dörr vid garageporten.

Vi har beräknat en budget på runt 30 000kr.

Behövs det bygglov för det här? Behöver jag ha en detaljerad planritning på det hela?

Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
  • Gilla
cemosoft
  • Laddar…
Marklov och kanske en bygganmälan för fasadändring.

Maila sbk och fråga (y)
 
I min kommun är det definitivt bygglov på en sån förändring.
 
O
Marklov behövs säkerligen. och bygglov eftersom du tar bort garageporten
 
Mikael_L
Är utrymmet ett garage idag så blir det ändrad användning också, vilket också kräver någon form av lov.

Å andra sidan, var ligger detta? Grannar? Dåliga/bra grannar?
Om man bara gör förändringarna så lär det nästan vara endast grannar som klagar/rapporterar som kan göra att det uppmärksammas.

Oavsett vill många människor gör rätt och enligt regler ändå, och är det så för TS respekterar jag det fullt.
 
  • Gilla
Eliaz_jkpg
  • Laddar…
Då behöver jag ha någon som ritar upp det som ska ändras. Det bli en del o göra. Allt detta för o mura igen garageporten.

Garaget kommer användas som förråd so
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Har lite samma planer att först mura igen garageportarna till vårt integrerade garage cirka 2,50 breda sen fylla upp garagenedfarten i nivå med övrig tomt. Planerna är att gör detta i samband med en dränering inom ett år. Frågan är hur man löser det bäst med stödmurarna de är kassa sen behövs ju som du nämnt en trappa ner eller nedgång för att komma åt vår källardörr.

Intressant att se hur du ni gör framöver då vi står inför samma projekt typ.
 
Hur har ni gjort?
 
  • Gilla
Häregård
  • Laddar…
N
Jag håller med de andra:
Det här är inte krångligt. Det behövs helt säkert ett bygglov men inte mer, alla detaljerna kommer in i ett och samma dokument och på det viset är det enkelt.

Detaljerad planritning behövs om du är inom planlagt område vill säga, men också fasadritningar så man ser hur marknivåerna ändras ( fasader åt tre håll) . Anmälan för trappans skull och gärna en sektion så man tydligt ser den. Ändrad funktion för att skifta användningsområde från carport till förråd, men den stora ändringen är att en suterängvåning försvinner och ni hädanefter har en källarvåning. Ja visst, marklov behövs.

Budgeten kommer inte att hålla tror jag.
Med vänlig hälsning/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.