Hallå husfixare.

Jag skulle lufta mitt vattenburna system, och av ren nyfikenhet så pillade jag på denna.

Jag lyfte på den röda spaken eller vad det heter, och vatten kom.
Nu står den och doppar och handdukarna börjar ta slut.
Jag har inte den blekaste aning hur man stryper den.
Någon kunnig inom sånt här gammalt åbäke?

Mvh Tony
 
  • En upphöjd röd spak på en gammal svart och vit tryckreducerare med texten 'PRESCOR' monterad på ett rör, med vattendroppar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna fullt och stäng, snabbt, några gånger. Då kan det sluta läcka.
Du kan få kolla trycket i systemet och fylla på vatten, men det gör du väl ändå om du luftar elementen.
 
Jag ser inte hur det ska få det att sluta läcka? Kanske värt att prova. Vill inte stå där med skägget i brevlådan bara.
 
Dett blev många gånger värre. Nu är det öppet flöde och hela systemet rinner ut
 
Krilleman
Det är en mycket gammal säkerhetsventil. En äkta raritet.

Har du en säkerhetsventil någon annan stans på systemet?

Då är det bara gänga loss och proppa gängan.
 
Såhär ser det hela ut..vet inte vad jag ska pilla på och inte.
 
  • Rörsystem med mätare, ventiler och en grön skål under en av ventilerna i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den verkar nu hängt upp sig i öppet läge, försök att "rickla" lite på den. Du bör kunna känna när den stänger.
Men det ser ut att sitta en likadan bredvid på samma ledning, så då bör du kunna plugga.
Vad har du för värmekälla idag? Har sett liknande på en gammal ved/oljepanna men togs bort vid installation av bergvärme som fick en ny ventil vid pumpen
 
Stäng upp till elementen! Om inte de ventilerna också är risiga.

Låt sen vattnet rinna ut, du borde ha en golvbrunn i pannrummet..? Som förhoppningsvis inte är igenproppad.

Ta en skiftnyckel modell bamsefar och lossa ventilen så du ser vad du behöver skaffa för plugg. Ännu bättre vore att byta den andra ventilen när du ändå är igång.

Jag undrar varför det sitter två säkerhetsventiler på samma sträcka..? Är de på 1.5 bar?
 
Dubbla ventiler kan man ha för att öka flödet då det går fortare att tömma genom två ventiler.
Eller så är det dubbel säkerhet i fall en inte fungerar. Alternativt olika tryck. Man brukar inte sätta fler än nödvändigt så någon tanke är det.

Ps. om man ändå ska tömma systemet så sätter man in nya ventiler. Helt onödigt att proppa en och tro att den andra är bättre. Byt båda är mitt tips, då behöver man inte fundera.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
Dubbla säkerhetsventiler var vanligt på fastbränslepannor förr.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jordvärme är min värmekälla.
På ventilerna står det 1.5 Bar.
Har lyckats halvplugga den, men när trycket kommer upp och värmen går igenom så droppar det ifrån toppen!
Min tanke nu, skulle jag bara kunna gänga av dessa gamla åbäken och gänga på nya ventiler?
 
T Tony_Nygren skrev:
Jordvärme är min värmekälla.
På ventilerna står det 1.5 Bar.
Har lyckats halvplugga den, men när trycket kommer upp och värmen går igenom så droppar det ifrån toppen!
Min tanke nu, skulle jag bara kunna gänga av dessa gamla åbäken och gänga på nya ventiler?
Du tänker rätt det är så du ska göra dvs byta ut. Du kan hälla dig till en ny ventil och proppa ena av dina anslutningar. Finns ingen anledning till att du ska ha två det ökar först kostnaden och på sikt att du som nu får läck på en av dem.

På röret de är anslutna till verkar det vara utvändig gänga. Det passar bra om du ser till att nya ventilen har invändig. Och för proppningen får du då skaffa en huv eller muff och propp. Se också till att du får en anslutning för spilledningen ner till golvet.

Och när du köper delar se till att ta ett litet hobbykit med lin och pasta för gängtätningen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Dubbla säkerhetsventiler var vanligt på fastbränslepannor förr.
Så är det ju fortfarande vid lite större effekter än man normalt har hemma.
 
Nu är det hela löst.
Den som läckte pluggade jag, och den bredvid bytade jag till en nyare ventil.
Slutet gott!
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.