Hej!

Har installerat en paxfläkt som går konstant på lågvarv i badrummet. Detta dels för fukten men även för att det ska bli ett generellt bättre luftombyte i hela fritidshuset som från början varit endast med självdrag.

Hur ska man göra med den gamla frånluftsventilen som sitter i taket i badrummet? Tänker jag fel när det kan bli så att den nya paxfläkten istället råkar ta tilluften från denna och inte från resten av huset som tanken är?

Om, borde jag inte då plugga/stänga den gamla frånluftsventilen?

Tack!
 
Plugga frånluftsventilen. Men varför satte du inte fläkten där istället?
 
Förlåt, lite otydligt av mig. Förra ägarna hade satt in en äldre fläkt i väggen som var beroende av lampan för att kunna gå. Detta lät jag ändra till en ny paxfläkt med ny eldragning.

Varför dom förra ägarna inte använde sig av och satte fårnluftsfläkten i den befintliga frånluftskanalen vet jag inte.
 
Någon annan som kan bekräfta att rätt åtgärd är att stänga den gamla frånluftskanalen i taket så inte fläkten tar tilluften därifrån?

Tack!
 
Ja det verkar dumt att den är öppen.
Det betyder ju att paxflänten drar mest därifrån än från övriga huset :)
 
Ja plugga, men kolla att du har tillflöde någon annanstans, dvs att huset inte är supertätt.
 
Tack då vet jag. Det finns tilluftsventiler i varje rum så tillflödet in i badrummet borde inte vara ett problem.

Den gamla kanalen i badrumstaket leder genom vinden/taket och avslutas med en plåthuv. Borde man vidta några andra åtgärder? Mest så man inte skapar något annat problem när ventilen stängs inomhus men det fortfarande är "fritt" i kanalen till huven. Tänker främst ev fukt osv som kan samlas där.

Tack!
 
När jag hade så tidigare hos mig så stängde jag ventilen tog bort röret på vinden också.
Sen när jag bytte tak så åkte huven också av naturliga skäl :)
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.