Har mekanisk frånluft i huset där ett av donen sitter i köket. I vardagsrummet står kaminen men det är precis på gränsen till köket så avståndet till frånluftsdonet är bara 1-2m.

Nu till min fråga, när jag eldar i kaminen så går ju såklart det mesta av värmen upp i taket (och därmed ut genom ventilationen). Finns det det frånluftsdon som man ska stänga, typ med en dragtråd? Eller vad är egentligen lösningen här? Det känns bokstavligen som att vi eldar för kråkorna...

Tilläggas att frånluften går ut på taket, ingen FVP alltså.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Visst känns det piss! Jag valde FTX ventilation för att få återvinning på värmen den kalla årstiden. Man får väldigt lite gratis nu för tiden. Du får ta dig en funderare på vad du vill ha.
 
Alla frånluftsdon går väl att stänga men jag förstår att du vill ha det lite mer lättjobbat än att stå och vrida på den där tallriken varje gång det ska eldas. Får följande tankar:

1) Kan du leva med att ha frånluftsdonet stängt under hela eldningssäsongen eller sprider sig mat-os från köket då?
2) Är frånluftsdonet nåbart från golvet eller är takhöjden för stor där det sitter? Om du når det från backen hade jag lossat frånluftsdonet och fnulat ut något sätt att modda det, så det istället för en gängad stång som låser tallrikens position blir nåt annat som man enkelt trycker uppåt för att stänga och drar nedåt för att öppna, kanske räcker det med någon glid-pinne som ger friktion och en liten fingerkrok i tallriken så du kan få tag i den?

/Pastorn
 
R rickardk skrev:
Finns det det frånluftsdon som man ska stänga, typ med en dragtråd?
Det finns olika varianter av klassiska klaffventiler som kanske skulle passa.

Vit klaffventil Flexit KV2 med öppen klaff och dragtråd framför en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars är väl en variant att stänga av frånluftsfläkten när du eldar om det funkar att helt vara utan frånluft då.
 
Jag fick hjälp med att installera typ ett ställdon på vinden som man kan justera effekten på fläkten.
den har 5 läge. På vintern så ställer jag ned det till läge 2.
Skorsten fungerar ju också som ventilation.
Innan den så var halva taket snöfritt då man pumpa ut värmen.

Glömt vad elektrikern kalla ställdonet... men jag kan ta en bild på det om du önskar.
 
lvan lvan skrev:
Jag fick hjälp med att installera typ ett ställdon på vinden som man kan justera effekten på fläkten.
den har 5 läge. På vintern så ställer jag ned det till läge 2.
Skorsten fungerar ju också som ventilation.
Innan den så var halva taket snöfritt då man pumpa ut värmen.

Glömt vad elektrikern kalla ställdonet... men jag kan ta en bild på det om du önskar.
Förmodligen en potentiometer 0-10v.
 
Tack för era svar!
Att stänga donet under vintersäsonget hade nog funkat, men jag är rädd att ventilationen blir lite för dålig då? I så fall är det bara badrummets don som drar ut all luft på ovanvåningen och det känner jag mig inte helt trygg med.
Fläkten på vinden går att ställa ner något hack, men då ställs det ner även i badrummet och det känns inte bra..

Fick jag önska så skulle det finnas någon form av lock över frånluftsdonet som stänger sig när temperaturen stiger och öppnar sig när den sjunker.
 
Jag hade inte varit så orolig för dålig ventilation i huset under vintern bara för att du stänger ett av frånluftsdonen, av följande skäl:

1) Det kommer att dra desto mer genom övriga frånluftsdon så länge du inte ändrar inställningen på fläkten, inte så att det väger upp helt men delvis i.a.f.
2) Badrummet är generellt inte något dåligt ställe att ventilera ett hus på. Frånluftsdon i kök finns inte ens i alla hus även om det säkert är standard vid nybygge för att kompensera för det påhittiga tilltaget med en inbyggnadsugn placerad någon helt annanstans än under köksfläkten. Det var bättre förr, nämnde jag det? :)
3) Eldning ökar också ventilationen av huset, förutsatt att du inte eldar med uteluft?

Det enda som kan hända som jag ser det, och det märker du ju snart, är att mat-os kan sprida sig till huset i övrigt men om det blir så eller inte beror ju på kökets utformning, köksfläktens effektivitet samt hur man använder den, placering av spis och ugn etc. Att stänga frånluftsdonet i köket under vintern är väl dessutom det billigaste du kan prova? :) Kan nämna att jag är sjukt känslig för mat-os och jag har inget frånluftsdon i taket i mitt kök. Köket är utformat som ett U med köksfläkten i mitten och spisen under (inkl. ugnen), vilket duger alldeles utmärkt så länge alla kockar i huset kommer ihåg att slå igång den.

/Pastorn
 
Nej jag eldar inte med uteluft, ännu. Jag har tänkt att dra en friskluftskanal till kaminen eftersom den har en tendens att ryka in vid tändning. Självklart beroende på just nämnda frånluftsdon som försvårar tändningen..
Men det kanske är en ide att testa att stänga frånluftsdonet och se vad som händer! Blir det sämre luft lär man ju märka det..
 
jag har liknande funderingar som @rickardk ovan. Har flyttat in i en friliggande 1-plans (med källare) 30-tals villa med mekanisk frånluft, spaltventiler i fönster och en öppen spis. Jag vill elda till vintern mest för mysfaktorn. Det är ingen kamin utan öppen spis. Har även jag frånluft i kök/matrum som ligger öppet mot vardagsrum. Se bild på öppen spis, i övre vänstra hörnet skymtar frånluftdon. I övrigt har jag frånluft i två badrum på entréplan samt i källaren.

Jag har ingen friskluft till den öppna spisen så när jag eldar får den lite samma funktion som den mekaniska frånluftsfläkten. Just därför känns det som att elden får fajtas mot fläkten avseende friskluften. Upplevde det lite så när jag eldade någon gång i våras. Var lite svårt att få igång elden men när den väl tagit sig inga problem. Dock lite rökigt i rummet. Kan vara nybörjarproblem.

Under taket har jag också likt ovan en manuell regulator för fläktens hastighet. Se bild/video.

Jag har funderingar på att göra lite uppgraderingar:

1) stänga frånluftdonet i kök och testa om det räcker med dem i badrummen.

2) installera ett blåtand/Wi-Fi relä i serie men regulatorn på vinden så jag kan stänga av frånluftsfläkten när jag ska elda. Typ Plejd se bild.

Alt 2. Ser jag som mer attraktivt men är det värt mödan? Har någon i nätverket liknande hus och konstellation med erfarenhet av detta?

Om jag tar alt 1. Kommer jag bara stänga en gång för alla. Då kommer jag ständigt gå och oroa mig för att elden får kämpa mot fläkten.

Idealt hade jag kunnat styra fläktens hastighet via blåtand/Wi-Fi så jag dels kunnat justera ned den när jag eldar samt om jag reser bort eller beroende på årstid. Men det kanske är överkurs.
 
  • Öppen spis med skorsten i hörnet av ett rum; frånluftsdon syns i det övre vänstra hörnet, i bakgrunden syns ett kök med vit kakel och gråa skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manuell regulator från Systemair med en ratt som reglerar fläktens hastighet, monterad på en betongvägg.ümer
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regulator och säkerhetsbrytare monterade på en vägg under taket, med två anslutande kablar och märkningar för säkerhet och fläkthastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk regulator av märket Systemair, modell RE 1.5 ansluten till kablar, monterad på en vägg inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bluetooth-relä från Plejd tillgänglig för 599 kr på hylla i butik, används för styrning av motorvärmare eller belysning via app eller strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
D drniclas skrev:
Jag vill elda till vintern mest för mysfaktorn. Det är ingen kamin utan öppen spis. Har även jag frånluft i kök/matrum som ligger öppet mot vardagsrum. Se bild på öppen spis, i övre vänstra hörnet skymtar frånluftdon. I övrigt har jag frånluft i två badrum på entréplan samt i källaren.

Jag har ingen friskluft till den öppna spisen så när jag eldar får den lite samma funktion som den mekaniska frånluftsfläkten.
Det enkla, och som jag minns det vad pappa gjorde när jag var liten, är att öppna ett fönster på glänt någonstans innan man tänder i den öppna spisen.
 
  • Gilla
drniclas och 1 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Det enkla, och som jag minns det vad pappa gjorde när jag var liten, är att öppna ett fönster på glänt någonstans innan man tänder i den öppna spisen.
Gör samma här. När brasan sen kommit igång går det att stänga.
 
  • Gilla
drniclas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.