Hej,

Har ett osmart FTX (Swegon Casa R5-H Comfort) som jag skulle vilja kunna styra via mitt smarta hem (Home assistant-baserat). Specifikt så vill jag kunna slå på extra högt luftflöde när luftfuktigheten är över en viss nivå (när man duschat). Sensor och automatik kan jag fixa, men skulle behöva hjälp med vad och hur jag ska kunna stänga brytaren på anslutningsplint 13-14. Jag har en Shelly 1, som är potentialfri, så tänker att den borde funka. Hur ska jag koppla in den? Vill helst inte leka med högspänning själv. Bör det finnas någon anslutning för lågspänning på anslutningskortet i FTX:en, så jag kan driva Shellyn på det viset? Bifogar kopplingsschema för Shelly 1, samt FTX:ens manual och hur det ser ut på anslutningskortet.

Två elschema för anslutning av utrustning med olika strömförsörjningar, växelström och likström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk anslutningsschema, kabelfärger, användningsområde, teknisk specifikation, markerad rad, svenska texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elektronikpanel med kretskort, färgglada kablar och anslutningar inuti en apparat elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kretskort med kablar och terminalblock. Otydliga skruvanslutningar, elektronisk komponent, industriell, oskarpt förgrundsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Någon högspänning har du inte i det aggregatet, det är spänningsnivåer >1000 VAC eller >1500 VDC. Du har lågspänning (230 V) men starkström (sådan som är farlig för människor).

Vad du letar efter är en plint som kan förse din Shelly med klenspänning (<50 V). Det borde absolut finnas någonstans, frågan är hur mycket ström som kan levereras. Du behöver visa mer av manualen för att kunna avgöra detta. Leta efter +12 V eller +24 V eller något liknande.

Annars har du ju 230 V enkelt tillgängligt men det ville du inte pyssla med (jo, jag förstod vad du menade).

Du kopplar 13 och 14 från aggregatet till I och O på Shellyn rakt av. Vilken som går till vilken kvittar. Det kanske du redan visste?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Tack för att du tar dig tid att hjälpa!

tommib tommib skrev:
Någon högspänning har du inte i det aggregatet, det är spänningsnivåer >1000 VAC eller >1500 VDC. Du har lågspänning (230 V) men starkström (sådan som är farlig för människor).
Tur, för jag var inte sugen på att gräva fram högspänningsledningen på gatan för att ansluta mig dit:p:sweat:

tommib tommib skrev:
Vad du letar efter är en plint som kan förse din Shelly med klenspänning (<50 V). Det borde absolut finnas någonstans, frågan är hur mycket ström som kan levereras. Du behöver visa mer av manualen för att kunna avgöra detta. Leta efter +12 V eller +24 V eller något liknande.

Annars har du ju 230 V enkelt tillgängligt men det ville du inte pyssla med (jo, jag förstod vad du menade).

Du kopplar 13 och 14 från aggregatet till I och O på Shellyn rakt av. Vilken som går till vilken kvittar. Det kanske du redan visste?
Här kan du se hela manualen. På sidan 32 ser du schemat över anslutningskortet. Finns även lite tekniskt gojs på sid 29-30.

https://www.swegon.com/siteassets/_...on-casa-r-series/_sv/casa-r5-comfort_se_t.pdf

Om jag skulle använda 230 V för att driva Shellyn så antar jag att jag kan ansluta till L och N på CONN2? Kanske bäst att inte röra det som driver aggregatet, så vad tror du om en separat stickkontakt som jag helt enkelt skalar? Drar in via de där gummiförklädda hålen.
 
Tanken med att ansluta Shellyn med stickkontakt och dra in kabel via kabelgenomföringarna är inte så tokig, men jag skulle föreslå en variant, åtminstone om det är plåtkapsling över kretskortet.
Eftersom WiFi-antennen i Shellyn inte har världens bästa mottagning finns det en poäng att ha Shellyn utanför aggregatet och bara dra in en kabel från I och O till plinten på kretskortet. Du för heller inte in en separat 230V som potentiellt ligger på en annan fas än aggregatet går på.
I det fallet behöver du i så fall en enkel plastkapsling utanför aggregatet som du kan ha Shellyn i och något sätt att dragavlasta kablarna som går in i dosan.

Är det däremot plastkapsling på aggregatet så att WiFi-signalen har god chans att ta sig in och det finns plats för pucken inne i den kasplingen så hade jag kollat om CONN3 var ledig och i så fall knyckt 230V därifrån.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag gjorde ett enkelt funktionstest idag genom att koppla in Shellyn på plint 13-14 och matade den med 230 V via stickkontakt. Det gick klockrent att slå av/på önskad funktion i aggregatet!:beer:.

Du har rätt @alfista att det sitter en plåtkapsling kring anslutningskortet och att Wifi-signalen begränsas eller blockas av den. Jag ska ta och testa om det funkar att ha den inne i plåtlådan först, eftersom det är snyggare. Aggregatet står i en klädkammare/förråd, så alldeles bedrövligt vill jag inte att det ser ut. Måste den vara utanför så kan jag ju dra en lång kabel och dölja Shellyn i en plastkapsling någonstans vid sidan av aggregatet.

CONN3 används. Antar att man kan använda Wago för att ansluta den ändå, men känns lite lästigt att pilla med det som ger delar av aggregatet ström (tydligen ett batteri i detta fall).

Aggregatet är anslutet till ett eget jordat uttag. För mitt test så använde jag en grendosa och kopplade in aggregatet plus stickproppen till Shellyn i den. Tänkte att då blir det i alla fall på samma fas. Trevligast vore om det gick att ge den klenspänning från aggregatet. Plint 27-28 är tomma, men det är 24 VAC, så det funkar väl inte.
 
tommib
Du bör inte koppla in aggregatet via grendosa. I så fall är det bättre att ta ström från någon plint inne i aggregatet. Ska du göra det bör du ha Shellyn inne i apparatkapslingen. Om du matar shellyn separat så är det precis som alfista skrev bättre att ha den i en egen kapsling utanför aggregatet och bara dra klenspänningen mellan aggregatet och kapslingen. Se då också till att noga hålla undan klenspänningskablaget från starkströmskablaget. De flesta aggregat brukar ha bra faciliteter för detta eftersom det är vanligt med div klenspänningsgivare och don till aggregaten.

Om du har en isolertrafo som matas från CONN3 så har du 24 V tillgängligt t.ex. på CONN11 22-23. Det kan du också mata Shellyn med. Kolla bara att du inte plockar bort matningen till något spjäll, du kanske måste grena av.
 
tommib tommib skrev:
Om du har en isolertrafo som matas från CONN3 så har du 24 V tillgängligt t.ex. på CONN11 22-23. Det kan du också mata Shellyn med. Kolla bara att du inte plockar bort matningen till något spjäll, du kanske måste grena av.
Är inte 22-23 AC, inte DC? Eller det är där isolertrafon kommer in i handlingen? CONN3 går till separat kort, som verkar ha en "electric heater contoller" på sig.

Elektriskt styrsystem med kablar, anslutningar och en kraftomvandlare. Märkningar indikerar specifika anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Äsch, det stämmer. Det är 24 VAC och jag som såg fel. Synd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.