Hej
Har börjat riva badrum och lurar lite på det här med att stänga av vattnet.

Jag ska riva bort ett handfat som är inkopplat utan ballofix samt en toalett och ett element.
Vad bör jag tänka på när jag stängt av vattnet?
Skruvar jag exempelvis bara bort det vattenfyllda elementet lär det väl spruta på med vatten genom rören tills vattennivån är lägre än de öppnade vattenrören?

Hur löser jag avstängning av vattnet utan att behöva ha flera tiotal liter vatten pumpande ut genom de rör som jag öppnat?
 
Jag brukar stänga av huvudmatningen (brukar sitta vid vattenmätaren) och sen tömmer jag kranarna (både varm och kallvatten). Det blir alltid lite blött när man delar på rör men en handuk i närheten löser det mesta. Elementet kanske går att tömma genom luftningsskruven men jag vet faktiskt inte.
 
Hur bor du, villa, radhus? Vattnet stänger du vid vattenmätaren, ta en bild på det du vill ha proppat likaså en bild på elementet.

mvh
 
Redigerat:
Ett bra tips är även att se till så du har allt du behöver innan du delar rören. Det är inge kul att behöva vänta till dagen efter med att köpa det man behöver om man inte har nått vatten över kväll/natt. I mitt fall är inte heller avstängningen vid mätaren 100 procentigt tät vilket gör att vattnet står o rinner lite sakta när det är avstängt, inte heller kul om man måste lämna det för att man glömde köpa en stödhylsa eller så :)
 
Ett tips för att slippa tömma radiatorsystemet är att.
1.Stäng av värmepumpen och cirkulationspumpen
2.Släpp trycket via övertycksventilen på hydropressen tills mätaren visar 0
3.Ta bort elementet.Är systemet tätt så blir det vakum som gör att inget mer vatten än det som står i det element som ska demonteras rinner ut.
Om du har ettrörs system kan du inte bara ta bort radiatorn utan att sätta dit en bygel.
Fredrik
 
Tappvattnet är inga problem. Stäng inkommande och öppna kranar tills det slutar rinna. Då blir det inte mycket söl. Med elementet är det lite annorlunda, försök som du säger tappa av tills nivån är under det element som du ska ta bort. Är det på övervåning så är det inga problem.Annars får du tömma hela systemet och såna jobb görs ju bäst på sommaren. Alternativt göra som Fredrik Å skriver. Det är ju trots allt i ett badrum så eventuellt läckande vatten ska ju inte ställa till nån skada.
 
Tänk bara på att radiatorvattnet kommer till 99% vara kolsvart och eventuellt kommer det även ut lite svart sörja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.