Tjena! Ska renovera köket och de som monterade föregående kök har ej monterar någon kulventil/ballofixer under blandaren.
Med andra ord så behöver jag stänga av vattnet i källaren.

Någon här som har bra koll på hur det ska se ut i källaren? Hittar ingen avstängning med mätare eller liknande. Kass på dessa, men ballofixer har jag bytt förr. Allt gott!

Bifogat två foton från källaren.
 
  • Rör med märkningar för värme och kallvatten, röd ventil och en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör märkta med "Kallvatten" och "Varmvatten" intill en vitmålad vägg och vit hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Men du måste väl ändå ha en egen avstängning i din lägenhet?
 
RoTe RoTe skrev:
Men du måste väl ändå ha en egen avstängning i din lägenhet?
Hittar ingen lucka eller något. Enda vattnet jag hittar är i badrummet och där kan jag stänga av det, då det är installerade ballofixer.
 
RoTe
JockeBergman JockeBergman skrev:
Hittar ingen lucka eller något. Enda vattnet jag hittar är i badrummet och där kan jag stänga av det, då det är installerade ballofixer.
Testat att fråga en granne/styrelsen?
 
  • Gilla
JockeBergman
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Testat att fråga en granne/styrelsen?
Kontaktat ordförande, men dålig koll. Det löser ju sig, utan mer intressant att lära sig lite mer.
Får knacka dörr hos grannarna :)
 
JockeBergman JockeBergman skrev:
Får knacka dörr hos grannarna
Det måste du väl ändå göra, du kan ju inte bara stänga av vattnet.
Då jag bodde i bostadsrätt (Riksbyggen) var det krav på att den som installerade ballofixerna var behörig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
RoTe
OM det är så att du måste stänga av vattnet för hela kåken är det väl lämpligt att montera en huvudavstängning för din lägenhet, om det är möjligt.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
JockeBergman JockeBergman skrev:
Hittar ingen lucka eller något. Enda vattnet jag hittar är i badrummet och där kan jag stänga av det, då det är installerade ballofixer.
Ibland är det så att det matas vidare från badrummet till köket, så att om man stänger där så stänger man köket samtidigt.
Annars borde det finnas stamventiler i källaren så du inte behöver stänga hela huset.
 
Detta har ju gjorts förr så det bör finnas någon som vet hur man gör. I äldre hus är det vanligt att man måste stänga av hela huset. Detta bör i så fall anmälas i förväg så att alla inblandade kan planera för detta. I vårt hus har vi även verksamheter, och då måste avstängning ske när verksamheterna inte är öppna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Jag har stängt av vattnet med liknande kranar när vi bodde i hyres. I det fallet var det för att det var stop i avloppet, och alla grannars vatten från ovanliggande lägenheter hade annars runnit ut på vårat badrumsgolv, sedan hela lägenhetens golv. Hade dock kontakt med både hyresvärd och dennes rörmokare. Skrev en lapp och satte i porten. Allt löste sig med rensfirma. Tur vi var hemma…
Men som sagt, du behöver prata med någon som känner till systemet, föreningen, och meddela alla som får vattnet avstängt och höra om det är OK att du monterar ventiler själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.