Hej!

jag håller på att montera ett gammalt 50-talskväll i min lägenhet och har nu kommit till diskbänken. Inser då att jag totalt saknar VVSkunskap. Hade förväntat mig en hederlig ballofix. Så var förstås inte fallet.

Så frågan är kan jag stänga av vattnet i min lägenhet eller måste det stängas av centralt?

bifogar bilder på rördelar som kanske skulle kunna leverera avstängning.

Mvh
Nybliven hemmafixare utan någon som helst kunskap...
 
  • Närbild av äldre rördelar och kopplingar för vatten under diskbänk, möjlig avstängningsfunktion oklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördelar under diskbänk inklusive kopplingar och avloppsrör, trolig frågeställning om avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenrörskoppling utan synbar avstängningsventil mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Nej, dom kopplingarna du visar har ej funktionen med avstängning.

Men dom förkromade rören som går in i väggen, var tar dom vägen?
Är det ett badrum på andra sidan?
Sitter det ventiler där kanske?
 
  • Gilla
MariSoffi
  • Laddar…
Narren666
M MariSoffi skrev:
Hej!

jag håller på att montera ett gammalt 50-talskväll i min lägenhet och har nu kommit till diskbänken. Inser då att jag totalt saknar VVSkunskap. Hade förväntat mig en hederlig ballofix. Så var förstås inte fallet.

Så frågan är kan jag stänga av vattnet i min lägenhet eller måste det stängas av centralt?

bifogar bilder på rördelar som kanske skulle kunna leverera avstängning.

Mvh
Nybliven hemmafixare utan någon som helst kunskap...
Nej, det där är inga ventiler.

Har du röta så sitter det ventiler någon annan stans, kanske badrummet, om det ligger vägg i vägg med kök. Det ser ju inte så lastgammalt ut.
Kan även sitta i trapphuset i någon slits/schakt.

Har du någon granne eller vicevärd, motsvarande som du kan fråga?

I regel finns det ventiler i källaren som stänger varje stam/trappuppgång.
 
  • Gilla
MariSoffi
  • Laddar…
Smart @Krilleman. Rören sitter mittemot badkaret och där under ser lika illa ut. Men de leder till bakom toaletten. Och där ser det mer lovande ut. Laddar upp en bild.

Kan dessa stänga av allt vatten i lägenheten?
 
  • Närbild av två vattenavstängningsventiler med blå handtag mot en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Yes, ventiler från FMM.

Skruva dom blåa vreden i botten så ska vattnet sluta rinna i köket också!

Du behöver köpa plugg + mutter till köket för att få bort vattnet. Eller kanske ännu bättre, vinkelballofixer som från samma tillverkare, Vatette!
 
Tack @Krilleman du är dagens hjälte. Nu har är vattnet avstängt. Imorgon är det jag som åker och handlar och fixar. Tusen tack
 
Nja inte direkt i närheten, kollar på Woody imorgon. Annars får det bli en sväng till hornbach endera dagen. Det är ju inte vardag en behöver montera ballofix !

@Krilleman du är räddaren i nöden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.