För att spara mycket el funderar jag på att stänga av elpannan till den vattenburna värmen, radiatorer nu när det blir plusgrader ute.

Finns några problem som kan uppstå iochmed att cirkulationen upphör i radiatorelementen upphör? Kan elementen ta skada?
 
Om värmepumpen fungerar lär väl inte elpannan gå ändå? och värmen brukar normalt stänga av sig själv när det blir varmt ute, Jag förstår inte? Om huset klarar sig med värmepumpen kan du stänga av elpannan utan problem, bara att sätta på den igen på hösten när värmepumpen inte klarar huset själv
 
Bra svar. Ja värmepumpen/elpannan stänger av sig själv när det är varmt ute. Om jag stänger av den tidigare, nu under våren, borde det ju inte göra någon skillnad.
Min oro är mer, som någon antydde för mig, att det kanske inte är bra för radiatorerna att vatten blir stående under längre period.
 
Det är el-patronen man kan stänga av/inaktivera när värmepumpen ensam klarar hela värmebehovet. Är det även så varmt att man vill stänga av värmen kan man stänga av cirkulationspumpen (värmebärarpumpen, ej laddpumpen). Dessa båda saker görs normalt automatiskt i nyare modeller. Om det inte blir frysgrader inne eller där värmerören går klarar sig värmesystemet bra. Själva pannan kan man inte stänga av då den innehåller styrsystemet till värmepumpen, regleringar och varmvattnet.
 
  • Gilla
Mon1
  • Laddar…
Att cirkulationen stannar över sommaren är det normala i alla värmesystem. Det påverkar inte radiatorena på något sätt
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Finns inte så mycket att spara (såvida inte elpannan står mot en tank med hög temperatur varifrån radiatorerna shuntas). För jag antar att det finns någon form av reglering utifrån behov?
Radiatorerna tar inte skada, men cirkulationspumpar har en märklig förmåga att kärva fast om dom står still för länge.
 
  • Gilla
Mon1
  • Laddar…
Kolla pannans bruksanvisning.
Ibland finns sommarläge som automatiskt motionerar pumpen ibland.
 
  • Gilla
Mon1
  • Laddar…
Vad är de för panna/värmepump?
Är det en någorlunda modern modell så sköter den det hela automatiskt. Vill du att den ska stanna tidigare på våren så är det bara att justera gränsvärdena för värmesäsong.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.