Hej!
Bor i ett mindre samhälle och ska få hem leverans på t-stöd. Vårt hus ligger precis vid gatan och vid leverans av stöden så tänkte vi att en avstängning av vägen verkar vettigast. Har pratat kort med kommunen och det verkar fruktansvärt omständigt... har någon här fått hjälp via kommunen att stänga av en gata tillfälligt några timmar och hur gick processen? Kan man få avslag? Och vad gör man då?
 
J Jonlie skrev:
Hej!
Bor i ett mindre samhälle och ska få hem leverans på t-stöd. Vårt hus ligger precis vid gatan och vid leverans av stöden så tänkte vi att en avstängning av vägen verkar vettigast. Har pratat kort med kommunen och det verkar fruktansvärt omständigt... har någon här fått hjälp via kommunen att stänga av en gata tillfälligt några timmar och hur gick processen? Kan man få avslag? Och vad gör man då?
Hur ska godset lastas av? Kranbil? Med lastmaskin? Ombesörjer ni lossning eller fixar åkeriet det?
Det verkar som extrem överkurs att stänga av vägen!
Vid normalt förfarande skulle jag gissa att chauffören lossar med kran på lastbilen , han har varningsljus på bilen och han dirigerar trafiken om så behövs. Kranen styr han med fjärrkontroll på magen. Ni håller er ur vägen.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Hur ska godset lastas av? Kranbil? Med lastmaskin? Ombesörjer ni lossning eller fixar åkeriet det?
Det verkar som extrem överkurs att stänga av vägen!
Vid normalt förfarande skulle jag gissa att chauffören lossar med kran på lastbilen , han har varningsljus på bilen och han dirigerar trafiken om så behövs. Kranen styr han med fjärrkontroll på magen. Ni håller er ur vägen.
Det är en lastbil som kommer med stöden sen behöver vi anlita en kranbil eller liknande då lastbilen i sig inte klarar att lasta av dem (tyngsta ligger på 6 ton). Vår gata ligger där många kör som en genomfart samt att de svänger av från en riksväg. Känner bara att när det gäller ett par timmar så känns det helt galet.
 
Vi gjorde något liknande och behövde då beställa via kommunens gatukontor. Byråkratiskt och omständligt, ja.
 
Om det är allmän plats är det polisen man begär tillstånd hos. Det får även vi på kommunen göra när vi ska ockupera en gata.

Men hur lång stund räknar leverantören att det ska ta att lasta av?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi gjorde något liknande och behövde då beställa via kommunens gatukontor. Byråkratiskt och omständligt, ja.
Kostade det något? Han jag pratade med var inte så öppen för samtal tyvärr...
 
Jiji Jiji skrev:
Om det är allmän plats är det polisen man begär tillstånd hos. Det får även vi på kommunen göra när vi ska ockupera en gata.

Men hur lång stund räknar leverantören att det ska ta att lasta av?
Okej! Han sa bara att jag skulle börja med att skicka in en ansökan till kommunen.
Oklart än hur långt tid det tar. De ska lyftas av 6 st och sättas på plats. Allt är förberett innan så planen är att allt görs i samma lyft. Kommer få hyra in någon som lastar av så ska försöka få dessa två aktörer att samarbeta...
 
J Jonlie skrev:
Okej! Han sa bara att jag skulle börja med att skicka in en ansökan till kommunen.
Oklart än hur långt tid det tar. De ska lyftas av 6 st och sättas på plats. Allt är förberett innan så planen är att allt görs i samma lyft. Kommer få hyra in någon som lastar av så ska försöka få dessa två aktörer att samarbeta...
Det är ju möjligt att kommunen hjälper dig med tillståndet hos polisen men ska du stänga av allmän plats behöver du ett polistillstånd. Det är en administrativavgift på detta.

Kolla med din lokala polismyndighet.
 
https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/offentlig-plats/

Jag såg precis att om det bara är tillfälligt, det anges tyvärr inte hur länge det kan anses vara, behövs inte tillstånd.

Otroligt många skulle nog bara lasta av, så snabbt som möjligt... Vid en tidpunkt där det inte är så mycket trafik. Men det kanske känns stressigt..?
 
Finns det nån alternativ vettig väg runt, annars är ju flera timmar helt orimligt att stänga av en väg för en planerad transport till en privatperson.
 
A
När vi lyfte takstolarna till min kompis bygge så tog jag två osb-skivor och skrev ”vägen avstängd, välj annan väg (datum), vi lyfter takstolar”
Sen gick jag en bit åt varje håll från huset och satte upp mina mästerverk. Sen ställde vi kranen över hela vägen. Inte ett ont ord eller sur blick, däremot grannskapets samtliga gubbar samlade med kloka och mindre kloka råd. De gick när det började regna...
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
När vi lyfte takstolarna till min kompis bygge så tog jag två osb-skivor och skrev ”vägen avstängd, välj annan väg (datum), vi lyfter takstolar”
Sen gick jag en bit åt varje håll från huset och satte upp mina mästerverk. Sen ställde vi kranen över hela vägen. Inte ett ont ord eller sur blick, däremot grannskapets samtliga gubbar samlade med kloka och mindre kloka råd. De gick när det började regna...
Jättebra initiativ, jag saknar ofta sådana informativa skyltar när det ligger rivningsmaterial utanför ett hus, det vore ju fint om man t ex får reda på "Här byter vi till ett nytt kök" eller "Vi bygger om vårt badrum" :D :D :D
 
  • Haha
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag kan tänka mig att kommunen vill ha TA-plan (TA=trafikanordning), där du beskriver hur och när du stänger av vägen, vilka skyltar används och hur de ska placeras.
Även blåljus behöver veta om avstängningen ifall de får en utryckning där
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[länk]

Jag såg precis att om det bara är tillfälligt, det anges tyvärr inte hur länge det kan anses vara, behövs inte tillstånd.

Otroligt många skulle nog bara lasta av, så snabbt som möjligt... Vid en tidpunkt där det inte är så mycket trafik. Men det kanske känns stressigt..?
Alltså jag börjar helt klart överväga det då detta blev en väldigt stor grej. Men maken är lite lugnare kring detta så tänker att han får stå och ta emot så är jag på jobbet under tiden
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Finns det nån alternativ vettig väg runt, annars är ju flera timmar helt orimligt att stänga av en väg för en planerad transport till en privatperson.
Finns absolut fler vägar runt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.