Tjenare jag har en enplansvilla om 167kvm men en FLVP som tyvärr går rätt mycket på elpatron, jag har därför skaffat en LLVP som komplement, jag har sänkt värmekurva drastiskt och hittills fått lägre förbrukning men samma komfort.
Nu är frågan kan jag stänga av slingorna närmast LLVP och eventuellt begränsa slingor dit den når eller finns det några risker med detta (då FLVP fortfarande kör en del patron)? I bästa fall skulle jag vilja öka kurvan lite för å få lite högre komfort i badrum men då vill jag inte slå ut termostaten för LLVPn…
FLVP går enbart på utetemperatur och går via manuellt ställda ventiler på fördelaren
Kåken är lösvirkesbyggd 2008 och lokaliserad i Norrtälje.
 
Så här är planlösningen också, väggen mellan vardagsrum och allrum ska rivas. LLVP sitter ovan fönstret i vardagsrummet som i princip blåser rakt in i ”korridoren”
 
  • Blå grundplan för bostad med vardagsrum, fyra sovrum, kök, tvättrum, duschrum, hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, stäng av slingorna dit värmen från LLVP istället når och behåll gamla värmekurvan på FLVP så den kan värma rum dit LLVP inte når såsom toaletter, badrum och andra rum med stängda dörrar.
 
J Josth skrev:
Precis, stäng av slingorna dit värmen från LLVP istället når och behåll gamla värmekurvan på FLVP så den kan värma rum dit LLVP inte når såsom toaletter, badrum och andra rum med stängda dörrar.
Superbra! Jag var lite orolig att man sabbar något i betongplattan, att det fryser sönder eller får fuktbekymmer? Men då är det ju helt underbart
 
J Josth skrev:
Precis, stäng av slingorna dit värmen från LLVP istället når och behåll gamla värmekurvan på FLVP så den kan värma rum dit LLVP inte når såsom toaletter, badrum och andra rum med stängda dörrar.
J Josth skrev:
Precis, stäng av slingorna dit värmen från LLVP istället når och behåll gamla värmekurvan på FLVP så den kan värma rum dit LLVP inte når såsom toaletter, badrum och andra rum med stängda dörrar.
Hej läste nånstans att man absolut inte skulle stänga av slingorna då det kan frysa sönder, dock finns det ingen förklaring vid vilka lägen, jag har ju liksom 18-21 grader i hela huset, men frågan är om vattenburna golvvärmen ändå kan frysa sönder om den är helt stängd (vissa slingor då)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.