Hej,

Har en Siemens inbyggnadsmikro som håller på att göra mig galen. När den värmt färdigt så piper den otroligt högt och den slutar aldrig. Att köra den när någon i familjen sover är bara att glömma.

Det är denna modellen jag har.
https://www.siemens-home.bsh-group....laktar/mikrovagsugn/inbyggnadsmikro/BF634RGS1

Eftersom detta är kanske den mest populära inbyggnadsmikron i Sverige så måste många dela min frustration. Jag ska villigt erkänna att den har knäckt mig mentalt och kommer slänga den på tippen (efter jag tagit ut min frustration över den) och köpa en ny om det inte går att fimpa ljudet.

Här såklart redan läst manualen och rådfrågat google men hittar inget behjälpligt där.
 
  • Gilla
peterbl
  • Laddar…
Ring Siemens service 0771 - 19 55 00 så kan de säkert svara på frågan. Troligtvis går det inte att ändra ljudet, om du inte skruvar upp maskinen och gör ett fulhack.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
A
Vet inget om just den micron,men har också problem med dagens PIPANDE HELA TIDEN!! elektronik,ansvarig för den utvecklingen borde bli stenad på torget,kastar gärna första stenbumlingen...:confused:
 
  • Gilla
  • Ledsen
karlbrutal och 6 till
  • Laddar…
Detta är den viktigaste "funktionen" som jag försöker förstå nu när jag köper ett nytt kök. Jag har en äldre och enklare modell i mitt kök idag, och jag är besviken över att veta att den mer avancerade iq700 delar samma problem. TACK för att du räddade mig frustrationen.
Det gör mig galen att någon bestämde att en mikrovågsugn skulle pipa högt och så länge. Det finns absolut ingen fördel med det.
Det gör mig galen att någon bestämde att en mikrovågsugn skulle pipa högt och så länge. Det finns absolut ingen fördel med det.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Ta loss mikrovogsungnen och leta upp pipgeneratorn, fyll den med något sikaflex liknande så du åtminstone dämpar ljudet
 
P
Går nog inte men du kan ändra hur många ggr den ska pipa. Står i manualen.
 
Googlat mig fram till manualen för IQ700 där endast den här obegripliga texten står:
Ljudsignal Kort tillagningstid Halvlång tillagningstid* Lång tillagningstid

Oavsett val gör det ingen skillnad.

Har du hittat ngn lösning @oddan ?

Blir ju förbannat ett par gånger om dagen på den här skiten.
 
Jag blir också galen på detta pipande. Det finns liksom ingen anledning. Men "kort tillagningstid" har jag fått ner den till att "bara" pipa 10ggr.
Det är ju inte så att jag glömmer bort min tallrik med mat som jag värmt o ska äta till lunch.

Alltså det hörs när den går att den är igång, och micron hörs när den inte går så jag skulle kunna klippa av kabeln till tutan o leva lycklig ändå. Förmodligen lyckligare.
Tycker det är tillräckligt störigt att inte den inte startar "on" när man öppnar luckan eller trycker på "start" o att man inte kan trycka "start" för varje 30sek man vill lägga till.
Det skulle kunna vara en av de snyggaste o bästa köpet på marknaden för jäklar vad den värmer. Men pip o snabbstart är ju anmärkningsvärt dåligt.
Undrar när vitvaror kommer med open source så man kan programera dom själv :)
 
  • Gilla
peterbl och 1 till
  • Laddar…
Vår mikro har fått en bit tjock tejp över hålet på pipmojängen.

Protte
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Idag tröttnade jag, skruvade av skalet, nedre fronten sitter sen med 2 skruv innifrån per sida. Man skjuter den undre fronten uppåt, men fick hjälpa till med fingrarna på de svarta plastklaffarna.

Tyckte inte att pipande minskade trots att jag tejpade över elementet. Droppade i två droppar lim, men antingen hade jag för bråttom eller så hjälpte det inte så jag tryckte in en gammal hederlig blyertspenna och bröt av den i hålet. Jamensådär. Då har man hillbilly-lösningen på plats. Nu piper mikron som en liten mus. Skitbra.

Det verkade alldels för mkt pill att få loss kortet o löda bort elementet eller sätta ett motstånd o få ner ljudnivån :)
 
  • Gilla
oddan och 2 till
  • Laddar…
På vår Siemens kan man ändra inställning, 3 eller 30 signaler. 30 är fabriksinställning…
 
Alltså verkligen!

Jag håller med till tusen procent! Gjorde också detta fatala misstaget att efter köksrenovering välja att ersätta mina gamla (nåväl) vitvaror med Siemens katalog. Har alltid föredragit dem för deras - i alla fall i mitt tycke - väldigt snygga design och goda funktionalitet. Trodde därför att det var ett safe bet att köra på dem utan att nagelfara varenda liten funktion. Big mistake!

Valde alltså också BF634RGS1 som mikrovågsugn. Gränssnittet på den är inte "undermåligt" eller "ogenomtänkt". Det är tamejtusan medvetet ILLVILLIGT utformat. Det absolut första jag gjorde - efter att ha ställt datum och tid - var att försöka bläddra fram "Signal: Ett pip". Valet stod mellan det och "Tyst". Höll på att svimma när jag märkte att det inte fanns något val för signal i menyerna. Efter att konsulterat manual (Ska det behövas 2021??) så visade det sig alltså vara gömt under det mycket förvirrande begreppet "Tillagningstid". (För såklart är det 100% korrelation mellan att mikra något en lång tid och min önskan om tjutlängd när denna tid gått???)

Lugnade alltså mig och trodde jag var i hamn. Det var innan det visat sig att Siemens designteam alltså aktivt de facto beslutat att när en "kort tillagningstid" gått så ska det aviseras innehavaren av deras mikro med pip i TIO SEKUNDER! Det är kort pip. "Men Peter...?", undrar ni. "...hur länge beslöt de att den ska pipa efter det de kallar "Lång tillagningstid" gått?". Jo, det ska jag berätta för er: Fem minuter.

Ridå.

Va?! Det är inte slarv. Det är inte bortglömt funktionalitet. Det är inte att feltänk. Det är en ren och skär aktiv jävla terrorhandling från Siemens!

Är också på riktigt inne att slänga ut/sälja den, men problemet är ju att Siemens krigsupptrappning verkar ske på bred front, så att ersätta den med annan modern modell från dem verkar ju vara lönlöst. Kalla mig anal, men jag tycker det känns ganska rimligt att vilja ha samma märke och utseende på samtliga vitvaror när man väl beslutat att byta ut samtliga. Visserligen kan ju en 90-talsmikro med manuella vred och lucka fungera som en "conversation piece" i kontrast; och tro mig: Jag har väldigt mycket att säga om Siemens mikrovågsugnar.

Nu har jag lagt ut texten rejält och avstår från att i detalj gå in på övrig psykologisk stridsföring från tyskarna: Exempelvis det där att man måste vrida hjulet typ 70 varv för att ändra från defaultvärdet 1 minut till 4 minuter.

Mitt enda råd: Avstå ALLT från Siemens vitvarudivision tills dess att de retirerar från slagfältet och återkallar alla mikrovågsugnar för gratis firmwareuppdatering.

Tack för mig.

Allt gott.

// Peter
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Myrkott och 9 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P peterbl skrev:
Alltså verkligen!

Jag håller med till tusen procent! Gjorde också detta fatala misstaget att efter köksrenovering välja att ersätta mina gamla (nåväl) vitvaror med Siemens katalog. Har alltid föredragit dem för deras - i alla fall i mitt tycke - väldigt snygga design och goda funktionalitet. Trodde därför att det var ett safe bet att köra på dem utan att nagelfara varenda liten funktion. Big mistake!

Valde alltså också BF634RGS1 som mikrovågsugn. Gränssnittet på den är inte "undermåligt" eller "ogenomtänkt". Det är tamejtusan medvetet ILLVILLIGT utformat. Det absolut första jag gjorde - efter att ha ställt datum och tid - var att försöka bläddra fram "Signal: Ett pip". Valet stod mellan det och "Tyst". Höll på att svimma när jag märkte att det inte fanns något val för signal i menyerna. Efter att konsulterat manual (Ska det behövas 2021??) så visade det sig alltså vara gömt under det mycket förvirrande begreppet "Tillagningstid". (För såklart är det 100% korrelation mellan att mikra något en lång tid och min önskan om tjutlängd när denna tid gått???)

Lugnade alltså mig och trodde jag var i hamn. Det var innan det visat sig att Siemens designteam alltså aktivt de facto beslutat att när en "kort tillagningstid" gått så ska det aviseras innehavaren av deras mikro med pip i TIO SEKUNDER! Det är kort pip. "Men Peter...?", undrar ni. "...hur länge beslöt de att den ska pipa efter det de kallar "Lång tillagningstid" gått?". Jo, det ska jag berätta för er: Fem minuter.

Ridå.

Va?! Det är inte slarv. Det är inte bortglömt funktionalitet. Det är inte att feltänk. Det är en ren och skär aktiv jävla terrorhandling från Siemens!

Är också på riktigt inne att slänga ut/sälja den, men problemet är ju att Siemens krigsupptrappning verkar ske på bred front, så att ersätta den med annan modern modell från dem verkar ju vara lönlöst. Kalla mig anal, men jag tycker det känns ganska rimligt att vilja ha samma märke och utseende på samtliga vitvaror när man väl beslutat att byta ut samtliga. Visserligen kan ju en 90-talsmikro med manuella vred och lucka fungera som en "conversation piece" i kontrast; och tro mig: Jag har väldigt mycket att säga om Siemens mikrovågsugnar.

Nu har jag lagt ut texten rejält och avstår från att i detalj gå in på övrig psykologisk stridsföring från tyskarna: Exempelvis det där att man måste vrida hjulet typ 70 varv för att ändra från defaultvärdet 1 minut till 4 minuter.

Mitt enda råd: Avstå ALLT från Siemens vitvarudivision tills dess att de retirerar från slagfältet och återkallar alla mikrovågsugnar för gratis firmwareuppdatering.

Tack för mig.

Allt gott.

// Peter
Haha, rage! Siemens är inte bara illvilliga, de bedriver terror dessutom! Love it!
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Du kan ställa med till 3 sekunder, se bild
 
  • Svensk textinstruktion för att ändra signal på en enhet, alternativ för kort och lång signal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jejn och 2 till
  • Laddar…
P Peder Evers skrev:
Du kan ställa med till 3 sekunder, se bild
Hej Peder,

Vilken modell applicerar denna instruktion på? Fungerar inte på BF634RGS1 i alla fall. Den saknar också en knapp som endast heter ”Start”; kanske hårklyveri med knappen längst till höger på BF634RGS1 heter ”start/stopp”.

Verkar ju också konstigt att det skulle gå att ändra signallängden på två olika sätt? Det går ju redan idag att välja ljudsignal under inställningar, bara det att den kortaste - den de valt att kalla ”kort tillagningstid” - piper i över 10 sekunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.